content shockWord jij weleens overweldigd door de hoeveelheid informatie die elke dag op je af komt?

Niet dat je het allemaal zou moeten lezen, maar het zou best handig zijn als iemand de pareltjes eruit zou pikken en vertelt waarom het belangrijk of relevant is voor jou.

Of denk je eens in dat jíj die rol vervult richting je doelgroep.

Ik heb het dan over de rol van content curator.

In dit artikel vind je verschillende redenen waarom dat weleens heel interessant zou kunnen zijn voor jou en je bedrijf.

Vergroot je zichtbaarheid, expertpositie en impact binnen én buiten je bedrijf

Een content curator is als honingbij

Een content curator is als honingbij die verschillende bloemen bezoekt. Hij verzamelt de beste nectar. Thuisgekomen maakt hij er een nieuw product van door er iets van zichzelf aan toe te voegen. Dat laatste is essentieel. Zo krijg je honing.

Het heeft  veel voordelen om de waarde die ligt in publicaties van anderen te gebruiken. En het is bij uitstek iets dat in de smaak zal vallen bij leergierige, kritische en selectieve mensen die graag lezen.

Je doet het vast nu ook al in meer of mindere mate. Je hebt vast wel eens een artikel naar iemand doorgestuurd waarvan je dacht dat hij/zij het moest lezen. Daarbij vertelde je ook vast waarom hij/zij er even tijd voor moest vrij maken. En dus… is eigenlijk iedereen al een beetje content curator.

Waar het nu om gaat is om structureel te cureren en dat op de juiste manier te doen. Door je eigen mening toe te voegen, je eigen perspectief er op los te laten en het in context te plaatsen wordt hetgeen besproken wordt ook een (klein) beetje van jezelf. Je bouwt er als het ware op voort.

Hoe halen bedrijven voordeel uit de informatie tsunami?

Scoop.it! onderzocht via een survey onder 504 professionals in hoeverre bedrijven content curation vandaag de dag al toepassen.

Een onderdeel van hun rapport zijn de volgende bevindingen die duidelijk maken dat je om meerdere redenen al kunt besluiten om aan de gang te gaan met het cureren van externe content:

Onderwijst medewerkers
“Over half of respondents reported that informational third-party content helps them make decisions in their job.”

Helpt collega’s te overtuigen
“69% of respondents reported that informational third-party content helps them convince their teammates of decisions they’d like to make.”

Maakt bedrijven efficiënter
“84% of respondents reported that reading external industry related content regularly teaches them something about their job that makes them more efficient.”

Helpt om prospects te overtuigen
“64% of respondents reported that third-party informational content occasionally or frequently helps them convert a prospect.”

Helpt om persoonlijke erkenning te krijgen
“89% of respondents reported that sharing content internally has helped them gain personal recognition within their company at least once, and 67% reported that this has occurred on many occasions.”

Dit onderzoek maakt duidelijk dat content delen een belangrijke succesfactor is voor bedrijven. Het gaat niet alleen om het delen van content met externe stakeholders (prospects, klanten, potentiële medewerkers, toezichthouders, etc), maar ook om het delen van content intern via een intranet of besloten digitaal magazine.

Bij extern delen van content wil je jezelf positioneren als kennisleider, als expert, als ‘thought leader’. En daarnaast is het doel meestal ook om via deze route direct of indirect leads te genereren voor je bedrijf.

Bij intern delen liggen er andere motieven aan ten grondslag. Je kunt dit doen via een digitaal magazine zoals je daar voorbeelden van terugziet in de BuzzTalk Reader app (te downloaden voor Apple en Android) of je host de content op je eigen intranet.

Ken je anderen voor wie dit artikel interessant kan zijn? Pay-it-forward en deel het via de social sharing buttons. Dank je wel!

Meer artikelen over content curatie »

Data: blog.scoop.it

Share This

Share this post with your friends!