social seoOp SEOMoz werd afgelopen week een mooi overzichtsartikel gepubliceerd specifiek voor SEO-ers (zoekmachine optimalisatie specialisten). Het begint met een uitleg van wat content curatie is gevolgd door een opsomming van de vijf typen van content curatie die ik gisteren wat uitgebreider heb besproken. Laten we eens inzoomen op de genoemde redenen voor contentcuratie.

Ik heb dit bericht opgenomen omdat de redenen op zich goed zijn en waardevol voor SEO, maar ze zijn in mijn optiek niet specifiek voor content curatie. Je kunt ze net zo goed zien als SEO redenen om contentmarketing toe te passen in het algemeen.

1. Long tail zoekwoorden targetten

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen waar relatief weinig zoekvolume op zit, maar dan ook des te minder concurrentie voor is. Als je een long tail zoekwoord target wordt dan ook gemakkelijker gevonden in Google. Je vergroot het bereik van je site en kunt dit bereiken door op een gedeelte van je website de beste content die er is te cureren. Het gaat niet om eenvoudigweg kopiëren, want dan krijg je alleen maar ‘duplicate content’ en dat is juist weer niet goed voor je SEO.

Een webwidget kan je helpen om een dynamische nieuwssectie op je website te krijgen. Voeg je eigen commentaar tussen de gecureerde bronnen. Je kunt hiervoor de feed van je eigen Scoop.it-pagina gebruiken, maar ook de webwidget van BuzzTalk heeft een vergelijkbare functionaliteit.

2. Bronnen vinden tbv het maken van originele content

Via content discovery tools, zoals bijvoorbeeld CurationSoft en BuzzTalk met zijn crowd-sourced learning, ontdek je nieuwe websites, blog en nieuwssites met berichten die voor jou relevant zijn. Zo kom je zelf ook op nieuwe ideeën om content te schrijven en content te hergebruiken (wel altijd de originele bron credit geven natuurlijk).

3. Inbound links krijgen

Als je de beste ‘hub’ wordt over een bepaald thema zullen andere websites naar je gaan linken.

4. Meer social signals krijgen

Mits goed uitgevoerd natuurlijk trekt je content meer lezers aan en worden je berichten gedeeld in social media. En dat speelt ook mee in het Google algoritme.

5. Branding en Online Reputatie Management

Als je actief bent op een content curatie platform, waar Pinterest een goed voorbeeld van is, kun je zorgen voor naamsbekendheid en meer bezoekers naar je website trekken. Over Pinterest is recent al veel geschreven en voor de voordelen verwijs ik je naar dit artikel van HubSpot.

6. Expertstatus

Als je deelt, becommentarieert en de beste bronnen citeert ga je opvallen in je vakgebied. Mensen gaan je zien als expert. Schrijvers van origineel materiaal worden graag door jou gecureerd en genoemd op jouw site. Ze krijgen meer bereik, meer mensen lezen hun werk en de link naar hun site is goed voor hun SEO.

Op reden 5 na vind ik de door SEOMoz genoemde redenen voor contentcuratie niet specifiek voor deze marketingtactiek. Contentmarketing in zijn algemeenheid heeft dezelfde voordelen als het gaat om SEO.

Bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om te zorgen voor regelmatige nieuwe updates op je site, content curatie kan je daarbij helpen omdat je update frequentie omhoog kan als je niet alles zelf hoeft te schrijven. Los daarvan ben jezelf niet de enige die goede content kan schrijven en met artikelen van derden krijg je een waardevolle aanvulling voor je publiek. Via Google Analytics of andere webstatistiekprogramma’s kun je zien welk type artikelen het meest populair zijn en daar meer over gaan schrijven.

Denk jij erover om content curatie onderdeel te laten zijn van je website? Wat zie jij als het grote voordeel?

Bron:

Content Curation Guide for SEO – What, How, Why | SEOmoz

www.seomoz.org4/3/12

Content curatie is een contentmarketingtactiek die ook relevant is voor SEO-ers (zoekmachine optimalisatie specialisten). Dit artikel vertelt wat content curatie is, hoe je het moet uitvoeren en waarom 

Meer lezen over SEO en content curatie?

Dit artikel werd in 2012 gepubliceerd op ContentCuratie.nl.

Share This

Share this post with your friends!