Word meer expert via content curatie

Jouw klanten hebben veel vragen. Je kunt die beantwoorden op je blog om zo gevonden te worden en mensen de gelegenheid te geven jou te leren kennen en te gaan vertrouwen.

Maar hoeveel kennis jij ook hebt, er zijn ook anderen die waardevolle artikelen schrijven. Er wordt namelijk zo ontzettend veel gepubliceerd op het web. Ook over jouw vakgebied. Zin én onzin.

Voor leken niet altijd te begrijpen of te duiden, maar jij kan dat wel! Als deskundige kan jij het kaf van het koren scheiden. Jij kunt de informatie selecteren en in een breder perspectief plaatsen, de vertaalslag maken, je eigen kritische bevindingen erbij vertellen en zo een wegwijzer worden voor jouw doelgroep.

Niet alleen gaan anderen je daardoor zien als expert, je wordt het ook meer en meer.

Deze manier van werken – waarbij je content van anderen deelt – noemen we content curatie.

Content cureren is als een bloemlezing geven

Content curation is een leuke en waardevolle manier om bij te blijven op je vakgebied, je mening te vormen, verbanden, structuren, tegenstellingen en trends te ontdekken én tegelijkertijd met het geleerde je blog en social media kanalen te updaten zodat je je lezers snel en effectief bijpraat.

Content curator als honingbijEen content curator is als een honingbij die verschillende bloemen bezoekt. Hij verzamelt de beste nectar.

Thuisgekomen maakt hij er een nieuw product van door er iets van zichzelf aan toe te voegen. Dat laatste is essentieel. Zo krijg je honing.

 

Hieronder vind je een aantal artikelen die je op weg helpen

Wanneer je content cureert verwijs je naar (andere) experts zodat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden of bijdraagt aan de ‘echokamer’ die het internet soms is. Je wijst je eigen lezers op je vondst én maakt de vertaalslag naar jouw eigen publiek.

Vraag je je af hoe het delen van informatie en het becommentariëren van publicaties van derden tot waarde leidt in je bedrijf? Lees dan het volgende artikel:

Ontdek of jij als vanzelf al de eigenschappen hebt om supergoede content curator te worden. Je leest hierover in dit artikel:

Content vinden en delen kan op verschillende manieren. Omdat ze niet allemaal even effectief zijn is het belangrijk de voor- en nadelen van elke methode te kennen als je begint met content curatie. Daar is het volgende artikel voor bedoeld:

stapelen van kennisblokkenJe weet nu al wat meer over content curatie. Het volgende artikel geeft je de richtlijnen op een rijtje die samen leiden tot een win-win-win scenario. Goed uitgevoerd levert curatie namelijk voordelen op voor jou, je lezers en voor de maker van de content:

  • De 6 spelregels van content curatie

Behalve andermans publicaties cureren kun je ook je brein cureren, of beter gezegd… jouw ideeën die daaruit opborrelen. Wanneer je veel leest – op een actieve manier zoals bij content curatie – zul je namelijk ook steeds op ideeën worden gebracht.

Hoe je ervoor zorgt dat je ideeën niet verloren gaan lees je in het volgende artikel. Cureren slaat zo het bruggetje naar content creatie, want elke blogpost begint met een idee: