Digitale marketing strategie

Digitale marketing, oftewel moderne marketing via internet, biedt jou hele goede perspectieven, maar het is nogal een veranderlijk technisch vak. Of niet?

Het klopt dat Google regelmatig haar algoritme aanpast. Zo moet je bijvoorbeeld sinds 21 april 2015 toch echt een mobile responsive website hebben om ook op al die smartphones gevonden te worden. En ook de ontwikkelingen in social media blijven zich opvolgen. Heb je eerst geïnvesteerd in het opbouwen van een fan base; moet je vervolgens weer gaan betalen om ze nog te bereiken. Of realiseer je je nog niet dat slechts een klein deel van jouw fans je Facebook updates te zien krijgen?

Toch… als je uitzoomt zie je dat alleen de tactieken en tooltjes veranderen. De strategie daarachter blijft hetzelfde.

Niets wat wezenlijk is verdwijnt. Het gaat nog altijd over mensen, over communicatie en connecties opbouwen. Nu zelfs meer dan vroeger.

De essentie zal nooit veranderen. Ook niet als platforms, tools en technieken veranderen. Juist daarom moet je ook beginnen met een gedegen marketingstrategie. Een sterke fundering waar je op kunt terugvallen en die de weg daarna makkelijker maakt.

Een marketingstrategie die helpt en verbindt

Je leert hier een respectvolle digitale marketingstrategie die gericht is op geven en ontvangen, op zaaien en oogsten en op duurzaam bouwen voor de toekomst. En waar jij grote stappen mee kunt zetten.

Buyer Journey als heldenreis

Iemand komt via Google of social media op je website en wordt direct klant. Een mooi scenario, maar meestal zal het zo niet gaan. Klanten doorlopen namelijk verschillende fasen in het koopproces. Met de juiste content als reisbegeleider krijg je meer resultaat.

Digitale marketing voor kennisondernemers en zorgondernemers

Digitale marketing gaat over marketing via internet. Maar omdat je ook een verschuiving ziet van ‘push’ (zenden, interrumperen) naar ‘push’ (aantrekken, informeren) kom je ook termen tegen die meer naar dat aspect verwijzen. Je leest dan over de nieuwe marketing, moderne marketing of, de door HubSpot geclaimde term, inbound marketing. Eventuele verschillen zijn niet relevant. Het gaat om de achterliggende gedachte en daarover lees je hier:

Deze moderne marketingstrategie leunt stevig op kwaliteiten als inlevingsvermogen en hulpvaardigheid. In de volgende artikelen ontdek je waarom empathie en inlevingsvermogen cruciaal zijn bij digitale marketing:

stap voor stap leren en doenBij internetmarketing komen steeds nieuwe technieken om de hoek kijken waar je misschien als een berg tegen op ziet. Of het typische jargon maakt dat je eerder terugdeinst dan enthousiast raakt.

Lees dan ook eens het volgende artikel en kijk dan of je er anders over denkt:

Ook jij kunt de kennis en vaardigheden eigen maken die horen bij ondernemen in het digitale tijdperk. Als je in actie komt kun je straks de ‘bewust onbekwaam’ fase achter je laten en ga je met je bedrijf zaaien én oogsten.