Gezondheidsinformatie op internet

gezondheidszorg woordenwolkHoe zorg je dat mensen toegang hebben tot betrouwbare informatie? En hoe zorg je dat mensen begrijpen wanneer iets op hen van toepassing is… en wanneer niet?

Als het gaat om gezondheidsinformatie op internet valt er een wereld te winnen. Deze pagina is met name interessant voor ondernemers in gezondheid en gedragsverandering.

Over online gezondheidsinformatie

In het volgende artikel lees je hoe mensen nu zoeken naar gezondheidsinformatie. Je ontdekt hoe groot de rol van internet hierin is geworden:

good health is the best wealthDit is van belang voor alle vrije beroepsbeoefenaren in de zorg. Zij moeten namelijk (nog) meer ondernemer worden naarmate verzekeraars steeds minder vergoeden.

Dit biedt ook commerciële kansen, maar vraagt om een andere marketing. Het model van de Buyer Journey uit digitale marketing is direct te vertalen naar de Patient Journey.

Als je hier meer over wilt weten lees dan verder bij: Verbinden via digitale marketing.

Mijn stokpaardje c.q. doorn in het oog

Kranten praten elkaar vaak na. Er is steeds minder tijd om het nieuws te duiden; vaak blijft het beperkt tot een snelle copy&paste actie. En na de initiële scoop blijft opvolging uit, want dan is het niet meer nieuwswaardig.

Met name bij gezondheidsinformatie liggen hype, misplaatste hoop en onterechte angst op de loer. Content curatie zie ik als een oplossing waarbij inhoudelijk experts, elk op hun eigen vakgebied, het gezondheidsnieuws en de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen bespreken.

Door de berichtgeving te duiden, in context te plaatsen, wordt dit veel waardevoller voor de doelgroep. Tegelijkertijd is dit een kans voor de deskundige in kwestie zich te profileren en te positioneren als degene die in-the-know is én de vertaalslag weet te maken naar de leek.

Idealiter worden alle diagnoses, ziektebeelden en symptomen op deze manier vertegenwoordigd door meerdere experts op één portal.

Als jij jezelf wel in zo’n rol ziet, of daarin wilt groeien, lees dan verder bij: Meer expert via content curatie.

Ben jij expert op een ander terrein dan gezondheid? Ook dan is het onderwerp van nieuwscuratie voor jou zeer interessant!

Het initiatief van Google op dit gebied

vind de naald in de hooibergHet volgende artikel gaat over de Knowledge Graph (het blok dat je vaak rechtsboven ziet op de zoekresultatenpagina in Google) en hoe Google hier – met behulp van content curatie – een aparte aanpak voor ontwikkelt als het gaat om gezondheidsinformatie:

Informatie alleen is niet genoeg

Er is zoveel informatie bekend over hoe je gezond moet leven, maar dat wil niet zeggen dat we ook daadwerkelijk gezonder worden. We worden weliswaar ouder, maar niet per sé ook gezond ouder. Het aantal chronisch zieken stijgt. Overgewicht, stress, verslavingsgedrag en andere risicofactoren vergroten de kans op ziekte als ze niet tijdig worden omgebogen naar gezond gedrag.

Betrouwbare gezondheidsinformatie is een uitdaging en toch nog steeds niet voldoende. Informatie bereikt niet iedereen die het nodig heeft, wanneer het nodig is. Niet alles geldt voor iedereen en zelf de juiste keuze maken vergt kennis en vaardigheden die niet iedereen bezit. En informatie alleen is niet genoeg om er ook naar te handelen, oftewel: er zit er een groot verschil tussen weten, kunnen en doen.

Het volgende artikel laat zien hoe het is gesteld met de gezondheidsvaardigheden van Nederlanders en Vlamingen.

gezondheidsvaardigheden Hoe gebrekkige informatie, het te gemakkelijk overnemen van content door diverse media en zelfs een te kort schietend review proces in de wetenschappelijke wereld bijdraagt aan de verwarring over wat nu goed is en wat niet:

Hebben we te weinig gezondheidsvaardigheden of…?

empathie slechtnieuwsgesprek informatie-onthoudenDat feitelijke informatie vaak onvoldoende is, zeker wanneer er emoties in het spel zijn, blijkt ook uit het volgende artikel:

Hoe je met 38 seconden extra, informatie beter laat beklijven


Naast begrijpelijke informatie hebben mensen ook persoonlijke begeleiding nodig – jou nodig – om kennis daadwerkelijk om te zetten in actie en daarmee tot resultaat.

Hoe zorg je dat je wordt gevonden en mensen voor jou kiezen? Zodat je ze kunt helpen? Dat is de eerste stap en de essentie van een goede marketingstrategie.