politie

Veel bedrijven realiseren zich inmiddels dat contentmarketing de toekomst is voor B2B marketing. Contentmarketing verandert de manier waarop B2B marketeers werken. Het is nu de meest gebruikte marketingstrategie voor B2B bedrijven in Amerika en breed geaccepteerd. Maar geldt dat ook voor contentcuratie (het verzamelen en organiseren van content van anderen op zo’n manier dat het waardevol is voor een specifiek publiek)? Is het hetzelfde als stelen, plagiaat plegen of is het gewoon een goede manier om je te helpen bij je marketing?

Contentmarketing gaat over het gebruik van content zoals e-boeken, blogs, webinars, white papers, e-zines (digitale nieuwsbrieven), case studies, internetvideo, infographics etc om je naamsbekendheid en bereik te vergroten, leads te genereren en leads op te warmen (ook wel lead nurturing genoemd). Mits effectief uitgevoerd een zeer krachtige marketingstrategie.

Onderstaand artikel is een vrije vertaling van een Amerikaans artikel gepubliceerd op inboundsales.net. Ik heb het geselecteerd omdat de eerste reactie op het concept van contentcuratie vaak is “maar dat is hetzelfde als iemands content stelen”. Tijd dus om er eens wat dieper op in te gaan. De link naar het origineel vind je onderaan zoals een correcte werkwijze betaamt. Overigens vond ik het artikel eerst op Business2Community; en vanuit daar het origineel.

Terug naar de vraag. Veel B2B marketeers zien content curatief nog als diefstal (op de verkeerde manier uitgevoerde contentcuratie is dat in mijn ogen ook) en twijfelen of dit wel zal werken voor hun organisatie. Om deze vraag te beantwoorden werden twee experts geïnterviewd:

Wat hieronder volgt zijn vertaalde onderdelen van het interview met deze twee heren.

Waarom zouden bedrijven hun content willen cureren?

Brian Rice: “Contentcuratie helpt een bedrijf om vertrouwen op te bouwen. Door de beste content beschikbaar te maken wordt niet alleen hun merk bekender, maar wordt ook gewerkt aan een positie van kennisleider in de eigen branche (“thought leadership”).”

Tony Karrer: “Je kunt waarde creëren voor een publiek door voor hen relevante content te vinden. Dit doe je zodat je de “go to” bron wordt voor content over een bepaald onderwerp. Aggregage is ontstaan vanuit het feit dat er meer dan 100 bloggers en vakbladen waren die goede content rondom eLearning schreven, maar dat er geen plaats was waar mensen uit de branche deze bloggers gemakkelijk konden terugvinden.”

Werlk advies geef je bedrijven die hun content willen syndiceren c.q. beschikbaar willen stellen op sites van derden?

Brian Rice: “Zorg eerst dat je eigen blog focust op waardevolle content voor je doelgroep en schrijf dus niet alleen over je eigen producten en diensten. Ga ook goed na met de eigenaar van de andere blog wat hun doelgroep is en welk doel ze hebben met hun blog.”

Tony Karrer: “Wees heel voorzichtig wanneer je er toestemming voor geeft dat jouw content op andermans blog verschijnt. Let er vooral op dat iemand niet je gehele artikel kopieert en ineens jouw concurrent wordt in Google voor hetzelfde artikel. Los daarvan moet je wel openstaan voor allerlei manieren om je eigen content te verspreiden. Het bereikt dan een groter publiek. Werk bijvoorbeeld samen met een goede ‘hub’ site (een site die op gedegen wijze de spil is op een bepaald vlak). Daarnaast gebruik je natuurlijk ook social media als Twitter, LinkedIn (B2B) en Facebook (B2C) om je content te distribueren.”

Waarin verschilt content curatie van stelen?

Brian Rice: “In geval van Business 2 Community delen we alleen artikelen waarbij we toestemming hebben gekregen van de eigenaar. Gedurende het hele proces zorgen we voor kwaliteit, zorgen we ervoor dat het artikel wordt toegeschreven aan de originele auteur (‘author attribution’) en laten we zien wie bijdraagt aan het bouwen van een community (het doel van onze site). Uiteindelijk komt het allemaal neer op de morele standaard van de website-eigenaar die de content herpubliceerd. Er zijn legio sites die simpelweg kopiëren zonder toestemming of attributie.

Tony Karrer: “Goede vraag! Er zijn zogenaamde curators die mijn content overnamen, zo was mijn ervaring bij de oprichting van Aggregage, en het op een pagina plaatsen zonder link of met link maar dan met een nietszeggende ankertekst zoals ‘link’. Zo kreeg ik niet de SEO-waarde die een link normaliter oplevert, terwijl ze wel de websitebezoeker uitnodigden tot het achterlaten van commentaar. Aggregage, mijn bedrijf, hanteert een heel andere aanpak. Ons doel is om het startpunt te zijn voor alle goede content die rondom een bepaald thema wordt geschreven. We maken geen pagina’s die de concurrentie aangaan met de originele bron en we tonen alleen fragmenten. We maken links met de originele titel als ankertekst en we hebben geen comments op de site.”

Contentcuratie is een effectieve manier voor marketeers om naamsbekendheid of demand generation doelen te behalen. Of je nu je content syndiceert om je bereik te vergroten of de uitdaging van het produceren van voldoende content met een beperkt budget voor ogen hebt, contentcuratie is zeker een aantrekkelijke optie voor veel B2B bedrijven. Het is een belangrijke en waardevolle contentmarketingstrategie met grote mogelijkheden en voordelen.

Mits ethisch uitgevoerd is contentcuratie zeker geen diefstal, maar inderdaad gewoon slimme marketing. Heb je goede – ethische – voorbeelden van contentcuratie gezien of wil je je mening geven over deze discussie? Deel het via de comments.

Bron:

Meer lezen?

Fotocredit

Dit artikel werd in 2012 gepubliceerd op ContentCuratie.nl.

Share This

Share this post with your friends!