Het essentiele element van content curatie is jouw wijsheidContent curatie (het delen en becommentariëren van andermans werk) helpt om je expertise te vergroten en zichtbaar te maken. Hieronder ontdek je dat er 6 manieren zijn om content te cureren. Ze zijn alleen niet allemaal even effectief. Na het lezen van dit artikel weet je met welke methode je het meeste impact maakt (en met welke nauwelijks).

De beste reden om te starten met content curation is om aan klanten, potentiële klanten, vakgenoten, collega’s, je manager of een eventuele volgende werkgever te laten zien dat je de ontwikkelingen in je vakgebied op de voet volgt, dat je die in perspectief kunt plaatsen, er een mening over hebt die je kunt onderbouwen én om zelf bij te blijven natuurlijk. Met andere woorden: je laat actief zien wat je aan kennis in huis hebt en dat je bij blijft. Je leert immers het meest door actief te lezen en niets is zo’n actieve leesmethode als content curation.

Je kunt echter ook content cureren vanuit andere motieven zoals:

  1. Je wilt relatief gemakkelijk en snel meer content op je blog.
  2. Je wilt beter gevonden worden in Google.

Laat die voordelen van cureren niet je drijfveer zijn want je krijgt dan snel een rommeltje. Zie ze maar als secundaire motieven of ‘bijwerkingen’ van het hoofdmotief. Wanneer expertise vergroten en meer zichtbaar worden je uitgangspunten zijn om artikelen van derden te cureren krijg je die andere voordelen er namelijk als vanzelf bij.

Het is voor jou én je publiek beter om je focus op jouw expertise en toegevoegde waarde te leggen. Laat me het je uitleggen aan de hand van de 6 methodes om content te cureren volgens het model van Curata (een Amerikaans bedrijf dat software aanbiedt waarmee je relevante content ontdekt, becommentarieert en deelt).

“Easy come, easy go” zegt het 6 bollen model van Curata

Hieronder zie je Curata’s 6 curatiemethodieken als bollen in een diagram. Hoe groter de bol des te meer impact je hebt met de methode. Met impact bedoel ik hier het laten zien van jouw toegevoegde waarde. Op de x-as zie je de moeilijkheidsgraad en op de y-as de waarde voor Google (SEO staat voor search engine optimization).

De snelste en meest gemakkelijke methode heeft niet tot nauwelijks invloed op jouw status van expert. Naarmate je meer tijd en aandacht besteedt aan curatie doet het ook meer voor je. We lopen de 6 methoden even langs in oplopende volgorde van lage naar hoge impact. Ik bespreek ze in eigen woorden en met extra informatie erbij, maar voor het origineel en een voorbeeld klik je door naar het artikel ‘6 content curation templates for content annotation‘ van Pawan Deshpande op Curata.com.

1. Abstracting: herpubliceren in ongewijzigde maar sterk beperkte vorm

Dit is hoe de meeste mensen beginnen met curatie. Van het artikel worden de eerste paar regels overgenomen, de titel en soms nog een plaatje. Een kwestie van knippen & plakken of zelfs dat niet eens als je een curatietool gebruikt. Zo kun je eenvoudig en snel een hele serie artikelen cureren.

Het is de meest minimale vorm van curatie qua tijdsinvestering, qua SEO én qua uitstraling op jou. Het is ook een manier die gemakkelijk kan doorslaan naar content aggregatie: het copiëren wat al bestaat op een manier die ook door een computer kan worden uitgevoerd (en dus niets te maken heeft met jouw expertise). De kleine meerwaarde verdwijnt dan helemaal.

Twee belangrijke aandachtspunten als je deze methode gebruikt:

Let op dat je niet steeds weer cureert uit dezelfde beperkte set bronnen. De enige toegevoegde waarde die je met deze curatiemethode hebt is dat je de artikelen vindt en deelt. Het moeten dus niet steeds dezelfde gerenommeerde websites zijn die jouw toehoorders ook al volgen. Dan heeft het feit dat jij ze vindt namelijk geen enkele toegevoegde waarde meer.

Verzamelen van content

Twee manieren van verzamelen: selectief (links) en gericht op kwantiteit oftewel ‘hoarding’ (rechts)

Wees kritisch en selectief. Een goede vergelijking is die van content curator met de curator zoals we die al kennen van het museum. Een curator is een verzamelaar met smaak die zorgvuldige selecties maakt en waarbij kwaliteit boven kwantiteit staat. Het tegenovergestelde daarvan is een ‘hoarder’ (iemand die leidt aan verzamelzucht). Dat is een ook een verzamelaar, maar dan eentje bij wie kwantiteit boven kwaliteit gaat.

Een voorbeeld van deze methode is linkcuratie zoals je dat bijvoorbeeld ziet op Zeef.com. De toegevoegde waarde zit in de selectie, het bijeen brengen van verschillende bronnen over een bepaald onderwerp, en in de korte uitleg die je bij een link kunt schrijven.

2. Retitling: je bedenkt een betere titel voor het artikel

Op basis van de titel van een artikel besluiten mensen of ze het gaan lezen. Een provocerende titel kan vooral op social media tot een hele hoop clicks leiden en ervoor zorgen dat meer mensen het artikel te zien krijgen. Veel tijd kost dit niet, maar tegelijkertijd heb je maar weinig ruimte om je eigen kijk op de materie te laten zien. Wanneer je artikelen deelt op Twitter is dit wel een goede methode, omdat je daar sowieso weinig ruimte hebt.

3. Summarizing: je vat het artikel samen in je eigen woorden

Iedereen is druk dus je kunt je publiek een dienst bewijzen door het belangrijkste nieuws te selecteren en dat kort en bondig samen te vatten. Het kost je wat meer tijd en je creëert nieuwe tekst, maar het effect op jouw expertstatus is klein. Een samenvatting bevat namelijk geen nieuwe informatie en mist ook jouw mening over het artikel. Als je er zoveel tijd in steekt kun je het net zo goed ook dat extra stapje zetten en de samenvatting inleiden (vertellen waarom je het artikel hebt geselecteerd) en afsluiten met jouw visie en conclusie.

4. Quoting: je licht de meest treffende regels uit het artikel

Deze methode staat gelijk aan citeren. In tegenstelling tot methode 1 neem je niet klakkeloos de eerste regels van een artikel over, maar licht je bewust de meest treffende regels eruit waar je wat over wilt zeggen. Je ziet dit ook vaak in geprinte publicaties. De manier om hetzelfde online te doen is de regels van het artikel te selecteren en in een <blockquote> html tag op te nemen in je eigen stuk. De blockquote-tag geeft aan dat de tekst is overgenomen uit een andere bron. En daarnaast plaats je er aanhalingstekens omheen. Zo is voor de lezer, en ook voor Google, duidelijk dat het een citaat betreft. Via het ‘cite attribuut’ kun je de vindplaats laten weten. Dit is voor de lezer niet zichtbaar, maar wel voor zoekmachines die je website indexeren.

Voorbeeld van geciteerde tekst:

“Verder ontstaan nieuwe ideeën vaak door het combineren van twee reeds bestaande concepten. (…) Kortom, we bouwen voort op dat wat is.” 

Hier heb ik een zin weggelaten wat ik aangeef door de notatie (…). Meer over citeren lees je op Iusmentis.com.

5. Parallelizing: je trekt een vergelijking tussen het artikel en jouw verhaal

Deze methode is een uitkomst als er weinig te cureren valt in jouw vakgebied, maar ook wanneer je wilt aanhaken op iets dat in het nieuws is. Enige creativiteit is er wel voor nodig, maar dat biedt een leuke uitdaging. Wat je namelijk doet is de overeenkomsten benoemen tussen het verhaal dat jij te vertellen hebt en een compleet ongerelateerd verhaal. Je neemt steeds een stukje tekst over en vertelt dan waarom het voor jouw lezer belangrijk is. Wat er uit te leren valt.

Een voorbeeld van parallelizing:

“Flower colors that contrast with their background are more important to foraging bees than patterns of colored veins on pale flowers (…).”

Bijen voorkeur voor contrasterende bloemenOnderzoekers in de UK hebben vastgesteld dat bijen de voorkeur geven aan bloemen die qua kleur constrasteren met de achtergrond. Ook mensen worden sterker aangetrokken door contrast. Wil je een button laten opvallen op je website dan kies je niet per definitie oranje (een veelgekozen kleur), maar je kiest een kleur die sterk afwijkt van de achtergrond en overige kleuren die jij op je website hebt.

Vooral wanneer je via deze methode op een originele manier aanhaakt op de actualiteit kun je veel impact maken. Je schrijft unieke content, maar laat je daarbij inspireren door iets dat al bestaat.

6. Storyboarding: je praat als een content jockey meerdere stukken aan elkaar

Dit is de ultieme manier van content cureren. Je doet uitvoerig research, bedenkt wat je boodschap gaat zijn en vertelt die aan de hand van publicaties, video’s, tweets, infographics etc van anderen. Je ‘praat’ deze in je eigen artikel als het ware aan elkaar. Voorbeelden van storyboarding vind je op Storify.com.

Deze methode kost uiteraard het meeste tijd. Je moet veel zoeken, lezen, selecteren, de verbanden en tegenstellingen ontdekken of een timeline opzetten. Maar de toegevoegde waarde is groot. Zowel voor jou, jouw lezers en ja… ook voor je SEO en vindbaarheid in Google.

Hoe je als content curator het meeste impact hebt

Meer moeite = meer impact

Het essentiele element van content curatie is jouw wijsheidMijn advies is voorzichtig te zijn met abstracting (1), retitling (2) en summarizing (3). Het eerste is een springplank om snel achter je te laten. Retitling voegt nauwelijks waarde toe. Beide methoden vergen nauwelijks inspanning, maar bieden dan ook nauwelijks toegevoegde waarde.
Samenvatten laat zien dat je het artikel goed hebt gelezen en bespaart jouw lezer tijd. Dat is in elk geval iets. Je kunt de waarde substantieel verhogen door je eigen inleiding te schrijven en een conclusie te bedenken.

Content curatie is veel leuker en waardevoller met de methoden 4 t/m 6 waarbij je meer geeft dan je neemt. Ik bedoel daarmee dat het stuk tekst dat je zelf schrijft veel groter is dan wat je citeert. Bij deze drie methoden (quoting, parallelizing en storyboarding) is de toegevoegde waarde het grootst. Kost je wat meer tijd en moeite, maar levert je ook meer op.

In de praktijk kun je deze 6 methodieken natuurlijk afwisselen. Het is niet zo dat je er nu eentje zou moeten kiezen. Welke manier je kiest is afhankelijk van het medium waar je cureert. Methode 1 t/m 3 zijn als content curator prima inzetbaar als je dat op de goede manier doet en je daarnaast ook geregeld kiest uit methode 4 t/m 6.

Content curation is mensenwerk

Een contentcuratietool faciliteert een aantal stappen van het curatieproces, maar net niet die stap die essentieel is voor de toegevoegde waarde. Het in context plaatsen, een perspectief erop geven, een visie etaleren etc, kan een tool natuurlijk niet. Dat kan alleen jij! Dus pak je kans en kies een curatiemethode waarbij jouw bijdrage duidelijk is. Als je alleen tweet heb je te weinig ruimte daarvoor. Hoogstens kun je door een andere titel te verzinnen een accent leggen dat bij jou hoort. Een blog is dan ook bij uitstek hét instrument van de (aankomend) expert.

Gebruik jij alle 6 deze methoden in een mooie mix of heb je een uitgesproken voorkeur voor een bepaalde aanpak? Laat het weten in de comments hieronder. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Ken je anderen voor wie dit artikel interessant kan zijn? Pay-it-forward en deel het via onderstaande social sharing buttons. Dank je wel!

Meer artikelen over content curatie »

Share This

Share this post with your friends!