Aantal woorden blogpostHeb je je weleens afgevraagd: “Hoeveel woorden zijn genoeg voor een blogpost?” of “Wat is het ideale aantal woorden voor een artikel?”.

Ooit waren er harde regels. Werd gezegd dat voor Google een pagina er pas toe doet als deze minstens 300 woorden bevat. Of 500. Of 700. Het liep steeds op.

Teksten moesten langer worden en het gevolg was dat sommigen hun toevlucht zochten tot vulwoorden.

De informatiedichtheid nam af, de saaiheid toe, en het plezier voor de lezer weer af.

Niet gek dan dat ook wordt beweerd: “mensen lezen niet”.

Het gaat helemaal niet om het aantal woorden.

En denk ook niet als eerste aan Google.

Schrijf met je ideale lezer voor ogen.

Focus op kwaliteit in plaats van het aantal woorden

Een blogpost moet precies zo lang zijn als jij nodig hebt om je punt te maken. Als dat 200 woorden zijn is het genoeg. En heb je er meer nodig is dat ook goed, dan schrijf je lekker door want het mogen er ook 2000 of meer worden.

Lekker snacken

Gehaktballen met slagroom van Seth Godin

Seth’s hapjes zijn beter dan zijn boektitel je doet vermoeden.

In het dagelijks leven houden we van snacken, toch? Lekker proeven van verschillende hapjes. Online geldt dat ook voor teksten en meerdere kortere blogposts kunnen dus heel succesvol zijn.

Bekijk als voorbeeld maar eens deze blog van Seth Godin. Wanneer ik 10 opeenvolgende blogs van augustus bekijk dan telt een gemiddelde blogpost 217 woorden. Twee blogposts tellen minder dan 80 woorden en de langste bestaat ‘maar liefst’ uit 571 woorden.

Maar waar de artikelen van Seth Godin kort en bondig zijn, wordt dat gecompenseerd door zijn blogfrequentie. Hij schotelt je dagelijks een hapje voor waar je over kunt nadenken (food for thought) en zo honger je toch niet uit.

Een korte blogpost kost niet per definitie minder tijd of moeite. Integendeel zou ik willen zeggen. Het is goed om na het schrijven van je draft je tekst goed na te lezen, het liefst hardop, en overbodige woorden te verwijderen. Of soms zelfs hele alinea’s omdat die op zichzelf weer voer zijn voor een volgend artikel. Schrappen dus, en dat kost tijd.

Ik schrijf je een lange brief want ik heb geen tijd voor een korte - quote van Blaise Pascal natuurkundige

Uitgebreid tafelen

Wat op zijn tijd ook heerlijk is, is om urenlang te dineren. Je moet er wel even de tijd voor hebben en het beste plan je dat in. Daarvoor máák je tijd. Maar geldt dat ook voor grote lappen tekst?

Mensen hebben het allemaal maar druk en geen tijd voor uitgebreide artikelen met diepgang en achtergronden, toch? Soms lees je zelfs stellingen als “Mensen lezen niet” en “Ze snellen hoogstens koppen”. Dat dat niet altijd klopt blijkt wel uit het gegeven dat jij dit nu leest. 😉

In depth articles of long-form content, zoals uitgebreide blogposts worden genoemd, tellen meer dan 2000 woorden en vaak nog veel meer dan dat. En er is wel degelijk een publiek voor. Lees maar verder dan zie je het.

Dus wat is nu beter, slow cooking of snel snacken?

Als ik op zoek ga naar data hierover kom ik een aantal onderzoeken – en meningen – tegen.

Veel blogs tellen zo’n 600 à 700 woorden, maar dit verschilt enorm per niche (zie: onderzoek Viperchill). Roddelblogjes en updates over gadgets zijn ultrakort, terwijl blogs over persoonlijke ontwikkeling doorgaans veel langer zijn. Als algemene regel kun je stellen dat nieuwsberichten kort moeten zijn en tijdloze evergreen stukken veel langer mogen worden.

En die fameuze 700 woorden target dan?

“Vergeet die maar”, zegt een editor-in-chief van een zakelijke nieuwssite:

“People read short, fast content on the web and also long-form, analytical pieces. Articles of between 500 and 800 words are too long to be sharable, and too short to be in-depth”. Kevin Delaney, editor van Quartz.

Bij Quartz publiceren ze liever geen artikelen tussen de 500 en 800 woorden.

Bij Quartz publiceren ze liever geen artikelen tussen de 500 en 800 woorden.

Dus mensen lezen wel?

Online zouden mensen gemiddeld zo’n 8 seconden aandacht voor iets kunnen opbrengen. Maar dat is een algemeen gemiddelde en dat zegt niets over jouw doelgroep. Wanneer iemand werkelijk geïnteresseert is in wat jij schrijft, zijn probleem beschreven ziet via jouw pen en hoop krijgt op een oplossing… dan lezen ze.

SerpIQ bracht de topresultaten per zoekvraag in kaart en dan zien we dat long-form content het ook bij Google erg goed doet (zie onderstaande grafiek).

Gemiddelde content lengte top 10 Google zoekresultaten

Onderzoek door SerpIQ (Kevin Espiritu, april 2012)

Is langer dan altijd beter?

Was het maar zo simpel.

CoSchedule toont aan dat een langere artikellengte ook zeker geen garantie is op vindbaarheid. Niet gek natuurlijk want Google kijkt naar heel veel factoren. De kwaliteit en relevantie moeten op orde zijn, maar dat geldt ook voor korte stukjes.

“While long form content in one situation increased conversion results, in another, it had the opposite effect. And when it comes to SEO long form content is only to be used judiciously, under the right circumstances.” – Bill Belew.com

In onderstaande grafiek, naar een onderzoek door Medium.com, zie je dat langere artikelen ook langer aandacht krijgen. Er is een optimum, bij 7 minuten, en daarna wordt de variatie groot.

Time on page piekt bij blogposts van 7 minuten

Onderzoek door Medium (Mike Sall, december 2013)

 

Je doggy bag (om mee te nemen)

  • Een blogpost is idealiter precies zo lang als hij moet zijn om je verhaal en boodschap duidelijk te maken. Niet korter en niet langer.
  • Maak een blogpost nooit onnodig langer omdat je met Google in gedachten schrijft.
  • Let onder de 200 woorden extra op want Google houdt niet van bijna lege pagina’s, thin content, die weinig tot niets toevoegen.

En tot slot de allerbelangrijkste:

  • Laat je niet leiden door cijfers of Google, maar schrijf altijd met je ideale klant voor ogen.
  • Breek regels als je wilt. Er is geen blogpostlengtepolitie. Het woord alleen al! 😉

Ken je anderen voor wie dit artikel interessant kan zijn? Pay-it-forward en deel het via onderstaande social sharing buttons. Dank je wel!

Meer artikelen over zakelijk bloggen »

Fotocredits: ‘Blaise pascal‘. Licentie Public domain via Wikimedia Commons. ‘Giraffe’ door Tambako The Jaguar / Flickr / CC BY-ND 2.0 (uitsnede)

Share This

Share this post with your friends!