Waarschijnlijk heb je zonder het te weten al de eerste stappen op het gebied van content curation gezet. Met de juiste instelling, kennis van de regels en hulp van tools kun jij een supergoede content curator worden. Wist je dat veel mensen daar om zitten te springen? Om iemand die orde en structuur schept in de chaos? Om iemand die de pareltjes tussen de grote hoeveelheid publicaties vindt, vertelt wat de boodschap is en een waardevolle bron is?

Jij hebt het in je dé wegwijzer te worden voor jouw doelgroep; de “likeable expert” die het gecompliceerde toegankelijk maakt. Als je daaraan twijfelt kijk dan in dit artikel naar de 5 kenmerken van een goede content curator en zie of je iets van jezelf daarin herkent.

Content curatie: nieuw of doe je het al?

Content curation is een marketingterm die is overgewaaid uit Amerika. Als we afgaan op Google Trends kunnen we vaststellen dat het in oktober 2010 is begonnen (zie figuur hieronder). Niet dat mensen voor die tijd niet aan content curatie deden, maar het werd dus kennelijk nog niet zo genoemd. Net zoals dat monniken met schrijfkramp ook geen RSI kregen. En drukke kinderen geen ADHD.

Waarschijnlijk ben jij nu ook al een content curator. Je deelt vast wel eens artikelen op Facebook of Twitter? Een basale vorm van content curatie, maar het hoort er wel bij.

Misschien voeg je er ook wat aan toe. Zoals ‘Goed artikel’ of ‘Briljant!’. Heel veel meer ruimte heb je vaak niet op Twitter.

Wil je echt cureren, waarde toevoegen aan bestaande content, dan heb je gewoonweg meer ruimte nodig. Daarom kun je ook content van derden cureren op je eigen blog.

Om een goede content curator te zijn moet je de 6 content curatie spelregels kennen en toepassen. Dan krijg je een win-win-win situatie voor je lezers, jezelf en je bronnen. Ik vertelde net wel dat je waarschijnlijk nu ook al cureert, maar niet iedereen die schrijft is een schrijver. En niet iedereen die praat is een spreker. 😉

Mijn vermoeden is dat je van nature al een aantal eigenschappen hebt die ervoor zorgen dat jij content curatie heel snel onder de knie hebt. En dat je het leuk vindt! Het mooie is dat wanneer je het goed doet en je hebt er lol in het ook voor je gaat werken.

Hoe herken je een supergoede content curator in-de-dop?

Ga eens na voor jezelf of je je kunt herkennen in de volgende 5 factoren (wees niet ongerust als je er een paar mist):

  1. Je houdt van lezen: je moet namelijk heel veel lezen en je gaat uiteindelijk alleen het beste delen. Door hetgeen je leest te cureren beklijft het ook beter bij jezelf. Content curatie is actief lezen in het kwadraat!
  2. Je bent selectief: je deelt dus niet alles dat je tegenkomt. En je hebt het artikel zelf gelezen voordat je je toehoorders adviseert het te lezen (klinkt logisch en vanzelfsprekend maar de praktijk is vaak anders).
  3. Je bent kritisch en leergierig: je deelt je mening en als je die nog niet hebt zul je die snel ontwikkelen door zoveel over een onderwerp te lezen.
  4. Je gaat een goede discussie niet uit de weg: Als curator neemt je een standpunt in. Het gaat er dus niet om dat je alles in kaart brengt als een objectieve buitenstaander. Je lezers willen weten waar jij voor staat. En ja… niet iedereen zal het altijd met je eens zijn. Zolang de discussie eerlijk en met onderbouwde argumenten wordt gevoerd ga je die niet uit de weg. Je ziet dit ook weer als een kans iets bij te leren.
  5. Je geeft meer dan je neemt: rond één of meerdere citaten vertel je een heel verhaal. Ze praat ze aan elkaar waarmee je je toehoorders duidelijk maakt dat er een verband is of juist tegenstellingen. De structuur en de context voegt waarde toe.

Content curation is een leuke manier om bij te blijven op je vakgebied, je mening te vormen, verbanden, structuren, tegenstellingen en trends te ontdekken én tegelijkertijd met het geleerde je blog te updaten zodat je je lezers snel en effectief bijpraat.

Zo kan jouw online platform een hele specifieke wegwijzer worden die steeds opnieuw geraadpleegd wordt door jouw doelgroep.

Een beetje van de ander, aangevuld met wat van jezelf

Content curatie is voortbouwen op wat isHet internet gedijt bij unieke content. Google houdt ook niet van duplicates, en mensen ook niet. Je favoriete liedje kun je grijs draaien, maar hetzelfde artikel wil je niet steeds weer op verschillende plaatsen tegenkomen.

Verder ontstaan nieuwe ideeën vaak door het combineren van twee reeds bestaande concepten. Of ontdekt iemand iets nieuws door iets bestaands zo te veranderen dat het voor hele andere toepassingen geschikt wordt in een andere tak van sport. Kortom… we bouwen voort op dat wat is. Zoals de wetenschap ook voort bouwt op wat we al weten. Soms lijkt een idee uit het niets te ontstaan en ben je je er niet bewust van wat en wie allemaal heeft bijgedragen aan jouw idee. Zeker is wel dat we niets wisten toen we op de wereld kwamen.

Iets van anderen als uitgangspunt gebruiken en daarop voortborduren is de essentie van vooruitgang. Het is maar zeer de vraag of 100% unieke content bestaat en nog begrijpelijk is.

'If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants'. Quote Isaac NewtonKey bij content curation is dat je waarde toevoegt. Je neemt een citaat uit een bestaand artikel over en je voegt er iets aan toe. De 6 spelregels vertellen hoe je dat precies moet doen en waarom.

Ken je anderen voor wie dit artikel interessant kan zijn? Pay-it-forward en deel het via onderstaande social sharing buttons. Dank je wel!

Meer artikelen over content curatie »

Fotocredits: ‘Bibliotheekboeken‘ / Pixabay / CC0 1.0 Public Domain, ‘Stone stacks’ door Tony Smith / Flickr / CC BY 2.0 / uitsnede, ‘Isaac Newton’ public domain.

Share This

Share this post with your friends!