Journalistiek is een service en geen content fabriek

Jarenlang zijn we op het verkeerde been gezet. We geloofden dat er zoiets bestond als een massa waar je je boodschap op kon loslaten. En dat met een groot bereik de kassa als vanzelf zou rinkelen.

De traditionele media hebben dit massadenken uitgevonden en opereren nu online als efficiënte contentfabrieken. Ze nemen artikelen van elkaar over en herpubliceren berichten zonder duiding naar de lezer. Snelheid is key. Kwantiteit ook. Eigenlijk hebben ze rücksichtslos het offline businessmodel naar internet gekopieerd.

Maar dat werkt niet.

Want die massa… die bestaat helemaal niet.

Mensen zijn zeer verschillend, qua interesses, hoe ze beslissingen nemen, door wie ze zich laten beïnvloeden én hebben zich verspreid over zeer veel kanalen. Je moet je dus goed bedenken wie het is die je wilt bereiken en welke content daarvoor het meest geschikt is.

Weg met de massa: van ‘Volume’ naar ‘Value’

Jeff Jarvis

Jeff Jarvis

Jeff Jarvis, bekend van het boek “What would Google do?”, kan er mooi over vertellen. En dat deed hij dan ook op het International Journalism Festival 2015 in Perugia, Italië. In dit artikel deel ik zijn geweldige keynote presentatie zoals hij deze op 18 april 2015 gaf. Het geeft je inzicht in de toekomst van het nieuws, maar ook handvatten voor contentmarketing en nieuwscuratie.

De kern van het standpunt van Jeff Jarvis is dat je als publisher (en dat zijn we tegenwoordig allemaal als ondernemer) moet gaan voor Value en niet Volume.

De mythe van de massa is natuurlijk allang doorgeprikt, maar nog niet iedereen heeft een oplossing gevonden.

Sleutelvragen die je dichter naar de oplossing brengen zijn: Voor wie wil je op welke manier van waarde zijn? Hoe ziet dat eruit? En hoe laat je dat weten? Content is dan ook meer een dienst dan een product.

To hell with mass media. Journalism, properly conceived, is a service, not a content factory. As such, news must be built on relationships with individuals and communities, no longer a mass, helping them to meet their goals. We need to abandon our old, mass-media business models, which are fundamentally corrupting, rewarding volume over value and leading to clickbait and cats.

Het nadeel van het luisteren naar de opname: het kost je 55 minuten. Heb je die?

Als je jezelf die tijd wilt besparen – maar wel nieuwsgierig bent en meer wilt weten – scroll dan voorbij de video. Daar heb ik de key takeaways voor je op een rijtje gezet.

Handig toch? 😉

Keynote International Journalism Festival 2015

Key takeaways

  1. Het massapubliek is een illusie. Dé massa heeft nooit bestaan. Het was gewoon een manier van kijken en denken over mensen die handig was ten tijde van de massa media; toen de macht lag bij TV-kanalen en kranten.
  2. Content creatie draait om het verlenen van service en om het verspreiden van nieuws dat aansluit op de wensen en behoeften van mensen. Om dat echt goed te doen moeten journalisten zich specialiseren en relaties opbouwen met hun publiek. De focus ligt niet op de media, maar op de community.
  3. Waak ervoor een doelgroep van buitenaf (als outsider) te definiëren. Ga na of mensen die tot de groep behoren zichzelf zo zien als jij denkt.
  4. Doe waar je zelf goed in bent en link voor de andere onderwerpen en invalshoeken naar derden (curation). Voorkom dat je het als nummer-zoveel gaat hebben over een jurk en of die nu blauw-zwart of wit-goud is. Of erger… dat je elkaar papegaait en artikelen inclusief incorrectheden overneemt. En dat terwijl je met een simpele Google-actie meerwaarde kan bieden.

Do what you do best,
and link to the rest.

  1. Paywalls bieden nieuwsmedia geen oplossing, tenzij je zeer specifieke en relevante informatie te bieden hebt. Het kán dus wel, zo’n paywall, maar er zijn voorwaarden.
  2. Native advertising is ook geen oplossing voor nieuwsmedia. Sterker nog… daarmee zou je je laatste waarde opgeven namelijk die van je eigen geluid en autoriteit. Wanneer je je lezers laat denken dat een stuk tekst door dezelfde mensen is geschreven als die de journalistieke productie maken dan verlies je je laatste troef: je geloofwaardigheid.
  3. Het traditionele bedrijfsmodel van de media is gebaseerd op massa en op advertenties. Dat eenvoudigweg online overnemen werkt niet. Maak de slag van volume naar value.

Journalism used to be supported by the myth of mass media, which was that all readers see all ads, so we charge all advertisers for all readers. It was a wonderful myth while it lasted but online advertisers only pay for the ads that are actually seen (or clicked on or that lead to a sale).

  1. Print is de macht kwijt bij de krant. Digitaal komt nu eerst.
  2. Weet wat je meet. Het aantal views, clicks of likes is niet zo interessant want waar het om gaat is aandacht en de waarde die het heeft in iemands leven. Dat is een kwalitatief aspect en daarom moeilijker te meten.

Wie is Jeff Jarvis?

Jeff Jarvis - Wat zou Google doen?Jeff Jarvis - Public PartsJeff Jarvis (1954) is professor in de journalistiek bij The City University of New York (CUNY).

Hij heeft diverse boektitels op zijn naam staan, waaronder ‘What would Google do?’ en ‘Public Parts’. Zijn volledige bio vind je op zijn website BuzzMachine.com waar hij blogt over media en nieuws.

Ken je anderen voor wie de takeaways uit Jeff Jarvis’ keynote interessant kunnen zijn? Pay-it-forward en deel dit artikel via de social sharing buttons. Dank je wel!

Share This

Share this post with your friends!