Content curatie als bloemlezingHet cureren van content – oftewel bestaande content van derden gedeeltelijk hergebruiken – kun je vergelijken met het geven van een bloemlezing. Dit is de literaire term voor een verzameling van de mooiste en beste stukken uit poëzie of proza. Degene die de bloemlezing organiseert kiest de beste werken rondom een bepaald thema. Word je als dichter in zo’n bloemlezing opgenomen dan werkt dat statusverhogend. Toch ziet niet elke dichter dat zo.

Content cureren levert een win-win scenario op; ook voor de originele bron. Mits je het goed doet, want anders wordt het… nou ja, prikkelig.

Negeer je de content curatie spelregels – of doe je het onbewust verkeerd – dan:

  • doe je je bron ernstig tekort,
  • loop je het risico voor plagiaatpleger (letterdief) te worden uitgemaakt,
  • schend je het auteursrecht,
  • kun je door Google gestraft worden (als je duplicaat als spam wordt gezien),
  • straal je uit dat je wilt winnen ten koste van anderen, en
  • verlies je karmapunten (ook dat nog!).

En dat is allemaal niet nodig want de spelregels zijn eenvoudig en logisch. Als je ze volgt is content curatie zowel goed voor jou als voor je bronnen als voor je lezer: win-win-win dus eigenlijk.

Volg de 6 spelregels voor content curatie en je hebt een WIN-WIN-WIN scenario te pakken.

Erken en bedank je bronnen

Wanneer je content overneemt vanuit een andere bron is het essentieel dat je die op juiste manier noemt (attributie) en in geval van een online bron dat websitebezoekers kunnen doorklikken naar het origineel.

  1. Zorg dat de naam goed leesbaar is en dat je deze niet verstopt. Dit is goed voor de naamsbekendheid van jouw bron. De naam van je bron vermelden is een wettelijk vereiste, maar op zichzelf nog niet voldoende om je een ethische curator te noemen.
  1. Zorg dat de naam een klikbare hyperlink is als het om een online toegankelijke bron gaat. Laat deze link naar de pagina wijzen waar je de informatie hebt gevonden en niet naar de homepage. In jargon noemen we dat een deeplink. Dit is goed voor de vindbaarheid van jouw bron. Inkomende links worden door Google gezien als een stem van de een op de ander.
  1. Voeg géén nofollow attribuut toe aan de link. Dit is een actieve handeling dus als je niet weet wat ik ermee bedoel zit je wel goed. Er zijn curators die een nofollow attribuut toevoegen aan een hyperlink (voor de websitebezoeker niet direct zichtbaar), waarmee ze eigenlijk tegen Google zeggen: “volg deze link maar niet want de bron is niet te vertrouwen”. De waarde van de link wordt daarmee zo goed als teniet gedaan. Dat is als een klap in het gezicht van de bron. Als je een citaat van iemand gebruikt bedankt hem/haar dan met een volwaardige link. Een uitzondering geldt voor advertenties en betaalde links: die moeten juist nofollow gemaakt worden.

Voorbeeld van een gewone hyperlink en een no-follow link.

Zie jij het verschil?

Google wel:

hyperlink follow nofollow

Beperk je citaat

Het auteursrecht bepaalt dat alleen de maker van een werk mag bepalen hoe en waar het werk openbaar wordt gemaakt. Zonder toestemming mag je dus niets, maar er is een uitzondering en dat is het citaatrecht of beter gezegd de citaatexceptie. Om te citeren heb je geen toestemming nodig, maar zijn er wel voorwaarden waar je je aan moet houden wil het als citaat gezien worden.

  1. Zorg dat het citaat herkenbaar is als citaat. Hiervoor gebruik je de <BLOCKQUOTE> tag. In WordPress werkt dat heel eenvoudig. Selecteer de tekst die je wilt markeren als citaat en klik in de menubalk van je editor op de button met de aanhalingstekens. Door die Blockquote-tag weet Google dat het gaat om een citaat. Je kunt dit nog verbijzonderen door het cite attribuut toe te voegen. Zorg ook visueel dat het citaat door je lezers herkend wordt als citaat door het geheel tussen aanhalingstekens te plaatsen.

Voorbeeld van een citaat zoals websitebezoekers het zien (de exacte opmaak is afhankelijk van de stylesheet van je website):

“The key to creating a great website is to create the best possible experience for your audience with original and high quality content. If people find your site useful and unique, they may come back again or link to your content on their own websites. This can help attract more people to your site over time.”

En hoe dit eruit ziet in HTML “aan de achterkant”:

blockquote cite html

  1. Neem niet meer over dan nodig om je punt te maken. Dit betekent automatisch dat je niet het hele artikel mag overnemen. Er bestaat geen harde richtlijn die aangeeft hoeveel woorden, zinnen of procent je van een artikel kunt overnemen zonder in de problemen te komen. Wat je hier nodig hebt is je eigen gezonde verstand en beoordelingsvermogen. Wat je niet mag doen is het gras voor iemands voeten wegmaaien. Er blijft dus altijd een reden over om door te klikken. En zorg er ook voor dat je meer waarde toevoegt dan louter de handeling van het copy/pasten.

Voeg waarde toe

  1. Essentieel bij cureren is dat je context verschaft aan het citaat. Je voegt waarde toe door het bijvoorbeeld ter discussie te stellen. Of voors- en tegens te verzamelen waarbij jij voor de structuur, inleiding en conclusie zorgt. Een citaat staat dus nooit op zichzelf en is altijd ingebed in een groter geheel. Dit is waar voor jou de ‘win’ zit, en ook voor je lezer trouwens. Hier kun je je expertise demonstreren. Ook vanuit de optiek van Google is het belangrijk dit te doen, omdat je je hiermee onderscheidt van de computeralgoritmen die automatisch content aggregeren en herpubliceren.

Als content curator pluk je meer vruchten van je werk naarmate je meer waarde toevoegt aan een citaat.

Hoe de content curation spelregels leiden tot een “win-win”

Gebruik teksten van een ander zoals je ook graag zou zien dat een ander met jouw werk omgaat. Laat je niet leiden door angst, maar geloof in overvloed.

 

win win win met contentcuratie

Door de content curation spelregels te volgen worden alle drie de partijen er beter van:

  • De bron profiteert doordat je erkenning en bedankjes uitdeelt via naamsvermelding en links die de bron naar een betere positie helpt in Google.
  • De lezer profiteert doordat je structuur aanbrengt in de tsunami aan content die elke dag verschijnt, waardoor hij/zij sneller en gemakkelijker up-to-date blijft over de ontwikkelingen in een specifiek vakgebied.
  • De curator profiteert doordat hij/zij zichzelf kan profileren als expert door de belangrijkste of opvallendste artikelen binnen een vakgebied uit te lichten en deze te voorzien van context (waarom het artikel belangrijk is voor de lezer en/of wat de eigen mening en visie op de materie is).

Wil je iets toevoegen aan deze 6 spelregels voor content curation? Heb je online goede voorbeelden gezien van curation of juist slechte? Je kunt je reactie hieronder kwijt.

Ken je anderen voor wie dit artikel interessant kan zijn? Pay-it-forward en deel het via de social sharing buttons. Dank je wel!

Meer artikelen over content curatie »

Fotocredits: ‘Cactusbloemen‘ door Hans / Pixabay / CC0 Public Domain (voorzien van citaat)

Share This

Share this post with your friends!