Drie doodzonden bij content curation

1. Steeds weer materiaal gebruiken uit dezelfde bron

Je lezers zullen meer blogs volgen die aan jouw blog gerelateerd zijn. Grote kans dus dat ze die bron al kennen. Het is juist te kunst om relevante artikelen te vinden op plaatsen die nog niet zo bekend zijn. Of kruisverbanden te ontdekken. Maar sowieso moet je je bronnen variëren.

2. Een volledige tekst overnemen

Al vermeld je de bron, ook dan is het niet ok een groot stuk tekst over te nemen. Niet alleen voeg je dan geen waarde toe aan het web; je pleegt ook gewoonweg plagiaat. Heb je tevoren toestemming gevraagd en gekregen van de auteur dan ligt het natuurlijk anders. Juridisch heb je dan geen probleem, maar ik noem het geen content curatie maar content syndication.

Bij content curation neem je alleen een citaat over uit een artikel, zoveel als nodig om je punt te maken, én je voegt zelf eigen content toe. Dit maakt ook gelijk de hele discussie over duplicate content, of je bang moet zijn voor de Panda-update van Google en of het slecht is voor je SEO en rankings volkomen overbodig.

Sorry voor het gobbledygook  jargon in het stukje hierboven. Laat het gerust in de comments weten als het niet duidelijk is, dan schrijf ik hier een apart artikel over. Mailen mag ook. Onthoud maar gewoon dat je je moet beperken tot het fragment dat je nodig hebt. Niet meer en niet minder. Er staat dus niet een bepaald aantal woorden voor.

3. Illustratieve plaatjes overnemen

Je kunt alleen van het beeldcitaatrecht gebruik maken als de afbeelding nodig is om je punt te maken. Niet als het puur ter versiering is en je tekst net zo leesbaar is zonder het plaatje. Het plaatje moet functioneel zijn en het gebruik moet in verhouding staan tot de bespreking ervan. Meer over het beeldrechtcitaat lees je op de website Iusmentis.com waar ICT-jurist Arnoud Engelfriet ook je vragen kan beantwoorden en op de website Charlotte’s Law. Voor illustraties kun je wel gebruik te maken van Creative Commons foto’s, eigen of gekocht beeldmateriaal.

no shortcuts bergtoppen

Het gaat niet alleen over goed karma of over juridische problemen voorkomen. Lap je de voorgaande 3 curatieregels aan je laars dan voeg je niets toe aan het web en dat wordt ook door Google niet gewaardeerd. Je verdient de titel ‘curator’ dan niet want je bent slechts een plagiaat pleger, meningloos doorgeefluik of gewetenloze dief.

Kies. Wie wil je zijn?

Wat een goede content curator nooit zal vergeten

  • Prominent erkenning geven aan de bron. Met naam (en toenaam), en als het een website is dan link je daar natuurlijk naar. Een gewoon klikbare link, “kaal” dus zonder nofollow attribuut. Als je niet weet wat dat is zit het sowieso wel goed. 😉
  • Het citaat herkenbaar maken. Door een duidelijke opmaak laat je zien welk gedeelte is overgenomen. Je plaatst het tussen aanhalingstekens en/of gebruikt de <BLOCKQUOTE> tag.
  • Waarde toevoegen voor de lezers. Je hebt een mening en bent niet bang kleur te bekennen. Je plaatst het artikel in context en vertelt waarom het belangrijk is. Kortom, je hebt een citaat genomen en vertelt er een heel verhaal omheen. Kunnen we gelijk de mythe dat content curation een snelle oplossing is voor lege blogs ook naar het rijk der fabelen verwijzen.
Content curation is een leuke manier om bij te blijven op je vakgebied, je mening te vormen, verbanden, structuren, tegenstellingen en trends te ontdekken én tegelijkertijd met het geleerde je blog te updaten zodat je je lezers snel en effectief bijpraat.

Heb je jezelf al gewaagd aan meer geavanceerde vormen van content curatie (die dus verder gaan dan het delen van linkjes)?

Klik hier voor meer over content curation »

Share This

Share this post with your friends!