Empathie voor betere informatieoverdrachtHet gesprek blijkt een slechtnieuwsgesprek. Iets is mis. De grond zakt weg onder je voeten. Je staart voor je uit en ziet de mond van de arts wel bewegen, maar niets dringt meer door. Eenmaal thuis vraag je je af wat hij eigenlijk allemaal heeft verteld. Zei hij nu dat de vooruitzichten goed waren mits…?

Hoeveel mensen maken dit mee? En hoe is dit te verbeteren?

De patiënt kan natuurlijk iemand meenemen naar het gesprek. Of de arts kan de informatie na afloop van het gesprek schriftelijk meegeven, zodat iemand het na de schok nog rustig kan doorlezen.

Maar er is meer. En eigenlijk is het zo simpel. Zo menselijk.

Wat enkele invoelende opmerkingen al niet kunnen doen

Uit twee publicaties van het NIVEL, het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg, blijkt dat enkele meelevende opmerkingen in een slechtnieuwsgesprek (iets dat bij elkaar gemiddeld 38 seconden kost) er al voor zorgt dat mensen slecht nieuws beter onthouden.

“Empathie blijkt te helpen. […] Patiënten blijken bovendien meer van de gegeven informatie te onthouden. Ze herinneren zich de informatie over de prognose beter en ook over de mogelijke behandelingen, en medisch-technische details. Dit zou te maken kunnen hebben met verminderde angst en onzekerheid, maar er is vervolgonderzoek nodig om dat met meer zekerheid te kunnen zeggen.”

Bron: NIVEL op 23 februari 2015

Het blijkt dus dat het sleutelwoord in moderne marketing hetzelfde sleutelwoord is in effectieve communicatie: empathie.

Dit geldt niet alleen voor slechtnieuwsgeprekken overigens.

Misschien doe je het al – bewust of onbewust – maar let er eens op in hoeverre je empathie toepast in je werk én in je marketing. Het maakt alles niet alleen menselijker, maar dus ook effectiever.

Dit artikel is een voorbeeld van content curatie. Dat wil zeggen dat het is gebaseerd op informatie uit een andere bron. Lees waarom cureren van content tot win-win scenario’s leidt »

Andere artikelen over gezondheidsinformatie »

Share This

Share this post with your friends!