We kennen het allemaal wel: ongewenste berichten in onze inbox. We noemen dit spam of junk-mail. Spammers schieten met hagel, ze brengen hun commerciële boodschap bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht. Aan klantensegmentatie of redeneren vanuit hun doelgroep doen ze niet. Zij kunnen dit alleen maar doen omdat e-mail een goedkoop medium is.

Ongewenste e-mails zijn irritant en verspillen je tijd

Ik las eens dat een werknemer gemiddeld 20 uur per jaar kwijt is met het verwijderen van spam. Maar ja.. zit die medewerker dan eerst de spam te lezen, delete a.h.v. titel en/of afzender en heeft ie wel een spamfilter geïnstalleerd dat in elk geval de grootste rotzooi alvast tegenhoud? Dat staat er dan weer niet bij. Feit is wel dat het irritant is en elk ongewenst bericht is er 1 teveel. In deze tijd van ‘information-overload’ is tijd een schaars goed geworden. Alhoewel.. er is onderzocht dat we gemiddeld 2 tot 3 uur per dag voor TV zitten! Maar goed… ik moet niet teveel afdwalen 😉 .

Het schijnt wel dat de irritatie over spam daalt als je de onderzoeken daarover moet geloven. Dat vind ik net zo iets als de berusting die veel automobilisten kennen terwijl zij dagelijks twee keer in de file staan. Geen reden dus om er dan maar niets aan te doen. Trouwens, over het file-probleem… Geintje, ik ga niet afdwalen 🙂 . Of toch een klein beetje misschien? Ja, ik ga je laten zien waar de term ‘spam’ vandaan komt.

Waar komt de term ‘spam’ eigenlijk vandaan?

Spam is een soort ingeblikt vlees, maar werd door de komieken van Monty Python gebruikt om duidelijk te maken dat sluikreclame vervelend is.

En nu weer serieus!

Nieuwe anti-spam wetgeving per juli 2009

We hebben nu artikel 11.7 uit de Telecommunicatiewet, maar laten we het maar gewoon ‘spamverbod’ noemen.

Met dit nieuw spamverbod dat in Nederland op 1 juli 2009 ingaat vervalt grotendeels het argument dat schieten met hagel zo lekker goedkoop is. Immers, de boete die dan staat op ongewenste e-mail kan oplopen tot 450.000 euro. Bedrijven mogen nog slechts reclame sturen als de klant hier zelf om gevraagd heeft (zie lid 1 artikel 11.7)! Met een mooi woord noemen we dat ‘permission marketing’ (naar de titel van het boek door marketing guru Seth Godin).

Overigens zal je mailbox na 1 juli 2009 niet spamvrij zijn want de meeste spam wordt vanuit het buitenland verstuurd.

Update geplaatst op 1 juli 2009: De nieuwe Telecomwet zal pas op 1 oktober 2009 in werking treden i.p.v. 1 juli 2009 zoals verwacht. Reden van deze vertraagde invoering lijkt te komen door onderhandelingen rondom het bel-me-niet register. Ga nu niet door op de oude voet. Gebruik deze extra tijd om je mailbestand op te schonen, als je dat nog niet had gedaan. Time flies.

Bestaande relaties mag je nog wel aanschrijven

Uitzondering op de nieuwe regel is dat je nog wel berichten mag versturen aan bedrijven en klanten waar je eerder zaken mee hebt gedaan (zie lid 2 van artikel 11.7). Je bericht moet dan wel relevant zijn t.o.v. de eerder afgenomen dienst of product.

Vanochtend las ik op de weblog van Sprout een bericht waarin hierop werd ingespeeld en de suggestie werd gewekt dat digitale marketing voor bedrijven zo onmogelijk zou worden gemaakt (dat digitale marketing zelfs bijna illegaal zou zijn). Dat is niet waar! Je moet alleen weten wat de spelregels zijn en een manier vinden om daarbinnen te opereren. En heb je een business-model dat gebaseerd is op het schieten met hagel, tja… dan moet je wat anders gaan bedenken en misschien toch eens vanuit je klanten gaan redeneren 🙂 .

Via permission marketing werken aan een vertrouwensrelatie

Met permission-based marketing, de ontvanger heeft aangegeven dat je hem of haar mag benaderen met jouw boodschap, zal je success rate stijgen. Je ‘schiet’ namelijk niet alleen gericht, je bent ook nogeens welkom! Met permission marketing werk je actief aan een lange termijn relatie met je klant – of potentiële klant – die gebaseerd is op vertrouwen.

Reden te meer om niet in te zitten over die nieuwe wetgeving. Voor mij is het business as usual. De nieuwsbrieffaciliteit die ik installeer is altijd al voorzien geweest van de nu verplichte confirmed opt-in, en daarbij wordt ook standaard onderaan elke nieuwsbrief een opt-out mogelijkheid geboden.

Mocht je namelijk wel toestemming hebben gekregen om je boodschap te versturen, maar bevat die boodschap niets interessants dan moet het ook mogelijk zijn voor de ontvanger om de eerder gegeven toestemming in te trekken. Dat gebeurt via een opt-out (zie lid 4 van artikel 11.7).

Share This

Share this post with your friends!