Call To ActionLaatst stelde een klant mij deze vraag: ”De call-to-action vind ik een lastige: zeggen dat ze contact met je kunnen opnemen vind ik al snel drammerig worden. Als ze contact op willen nemen, dan doen mensen dat toch wel?”

Mijn antwoord heeft ze natuurlijk al gekregen, maar ik denk dat meer trainers die zijn begonnen met digitale marketing deze vraag kunnen hebben. Daarom beantwoord ik hem ook op mijn blog.

Tip: Beantwoord de vragen die je krijgt op je blog zodat jouw antwoord meer mensen bereikt. Veralgemeniseer en anonimiseer de vraag uit respect voor de privacy van de vragensteller. En vraag bij twijfel even toestemming.

Wat is een call to action?

Letterlijk vertaalt is dit een oproep tot actie. Een call-to action, vaak afgekort tot CTA, is een klikbare link of een button. Als je er op klikt wordt je naar een pagina gebracht (we noemen dit een landing page) waar je een aanbod vindt.

Je vraagt bijvoorbeeld of iemand zich wil aanmelden voor een webinar, je eBoek wil downloaden, je wil volgen op social media, aanmelden voor een training etc. De CTA is een korte krachtige tekst maar op de landing page kun je meer informatie kwijt.

Een call to action is een volstrekt heldere uitnodiging tot een specifieke actie.

Is een call to action drammerig?

Je kent misschien wel die pop-up schermen met rode knipperende bolletjes eromheen die je vertellen dat je de 100.000e bezoeker bent op de website en dat je nu kans maakt op een volledig verzorgde vakantie. Nog wat gele highlighter erdoorheen en een button eronder. Dat vind ik drammerig. En het is niet de call-to-action zoals ik die bedoel.

Een goede call-to-action wijst een bezoeker op de logische vervolgstap. Deze is dus relevant en leidt naar iets dat waardevol is voor de bezoeker.

Tegelijkertijd hebben mensen vaak een zetje nodig. Of beter gezegd… een uitnodiging om een beslissing te maken.

Vergelijk het maar met tangodansen.

Wat heeft een call to action met de tango te maken?

Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik de tango danste en tangosalons bezocht, maar door de vraag van mijn klant kwam een specifieke herinnering naar boven. Tijdens een workshop tango werd verteld en gedemonstreerd hoe een man de vrouw leidt. Hij sleurt haar niet van links naar rechts over de dansvloer.

Hij bepaalt niet wat de vrouw doet.

Tussen een uitnodiging en een actie zit tijd

Tussen een uitnodiging en een actie zit tijd

Nee, zij bepaalt of ze hem wil volgen.

Wanneer een man en een vrouw de tango dansen en hij wilt dat ze een bepaalde move maakt, dan moet hij dat duidelijk maken en er ruimte voor creëren. Vervolgens kan hij haar uitnodigen om in die ruimte te stappen. Zij hoeft dat niet direct te doen. Ze kan eventjes aarzelen — de spanning opvoeren — een besluit nemen en er dan pas in stappen. En dat kan allemaal in een fractie van een seconde gebeuren.

Zo gaat het bij tango, maar ook bij een call-to-action is het nog altijd de bezoeker die bepaalt of hij erop klikt.

Je kunt hem, of haar, alleen maar uitnodigen.

Verleiden.

“People like to think that everything they do comes from some logical, un-manipulatable part of their own brain. The point here is that you should make them want to do it in such a way that it feels like the idea was their own.”

Dan Zarrella, social media scientist

Drammen werkt averechts.

Net als bij die vakantie. Ik heb er nooit op geklikt. Het voelde gewoon niet goed.

Ik zal nooit weten wat ik ben misgelopen. 😉

Anders dan in tango kun je bij call-to-actions dus wel fouten maken.

Hoe zorg je dat jouw uitnodiging wel wordt aangenomen?

Zorg dat je call to action de volgende kenmerken heeft:

  • De CTA is herkenbaar en valt op. Je gebruikt een contrastkleur en geeft de button de nodige ruimte. Wat de beste kleur is verschilt per website. Het is dus niet per se oranje want als jouw website al veel oranje tinten kent dan zou de call-to-action button niet meer opvallen.
  • De CTA is relevant, past bij de content van de pagina en natuurlijk bij de landing page waar hij naar wijst.
  • De CTA is duidelijk en vertelt de bezoeker precies wat hij of zij  moet doen. De verwachtingen zijn helder en dat verlaagt de drempel om te klikken.

De route van call to action naar landing page is een belangrijk onderdeel van zakelijk en strategisch bloggen. Vergeet hem daarom nooit op te nemen.

Meer artikelen over zakelijk bloggen »

Share This

Share this post with your friends!