buzzEerst was “social media” het buzzword en nu horen we vooral over content marketing en content curatie. Maar alhoewel dat de nieuwe buzzwords zijn; de betekenis ervan staat nog ter discussie.

Traditionele marketing ging vooral over adverteren. Het laten zien wie je bent en wat je te koop hebt, en dat het liefst zo luid mogelijk “3 halen 2 betalen” of “nu 10% korting”. Omdat we tegenwoordig zoveel communicatiemiddelen hebben krijgen we ook steeds meer prikkelingen voor onze kiezen. We raken een beetje immuun voor die superacties en we hebben er gewoon geen zin meer in.

Het antwoord daarop is content marketing. Dat veel meer rekening houdt met de behoeften en problemen van de doelgroep. Waar hebben zij nu eigenlijk behoefte aan? Door juist dat als leidraad te nemen wordt je als bedrijf weer aantrekkelijk. Ga je weer een dialoog aan in plaats van een schreeuwerige monoloog (die altijd op het verkeerde moment komt).

En omdat content marketing zo van deze tijd is, is het ook effectiever dan interruptie marketing. Het bedrijf HubSpot – dat content marketing zo’n beetje heeft omgedoopt tot inbound marketing – doet jaarlijks onderzoek naar de effectiviteit en meldt in 2012 dat deze manier van marketing zorgt voor 61% lagere kosten per lead.

Content marketing gaat over het publiceren en promoten van waardevolle content voor jouw doelgroep. Dat je gaat schrijven over hun problemen en wakkerligpunten. Daarbij moet je er wel op blijven letten dat je niet doet als WC Eend. Namelijk dat jij de oplossing hebt voor al hun problemen, want zeg nu zelf… hoe reĆ«el is dat? Als je werkelijk uitgaat van hun behoeften wordt je speelveld groter. Je gaat dus ook content publiceren die misschien wel buiten jouw directe bedrijfsactiviteiten valt, maar wel binnen hun interessegebied.

Je krijgt zo eerder de status van een ‘trusted advisor’, een kennisleider in de branche of – zoals ze dat in Amerika zo mooi zeggen – je krijgt “thought leadership”.

Het bruggetje naar content curatie is nu zo gelegd. Want om dat grote speelveld te bedienen heb je anderen nodig. Je hoeft dus niet alle content zelf te schrijven en er is ook al zoveel aanwezig. Je kunt hier juist je meerwaarde laten zien door een filter te zijn. Een filter dat de meest waardevolle artikelen eruit pikt en alleen die publiceert.

Vind je het niet ingewikkeld worden met steeds weer nieuwe marketingtermen? Laten we er eens een aantal op een rijtje zetten geinspireerd door Michael Brenner’s blog over B2B marketing.

  • Content marketing: Het proces van het publiceren van content waar je doelgroep naar zoekt, op de plaatsen waar zij zoeken, en voor elke fase uit de marketingsalescyclus.
  • Content strategie: Het raamwerk inclusief mensen, processen en tools om de content te leveren die je doelgroep zoekt, op de plaatsen waar zij zoeken en voor elke fase uit de marketingsalescyclus.
  • Content curatie: Het proces van het identificeren van relevante content voor jouw publiek uit meerdere informatiebronnen, het wijzigen van die content om deze beter aan te laten sluiten bij je publiek en de content te publiceren en promoten via de best passende kanalen.
  • Curator: Iemand die zoekt, find en filtert en zo de beste content over een onderwerp identificeert uit meerdere bronnen en zo meerwaarde levert aan zijn doelgroep.
  • Nurture: Het proces van het juiste aanbod doen om een prospect naar de volgende fase in de marketingsalestrechter te begeleiden.
  • Persona: Een groep mensen met gelijke behoeften aan content en oplossingen.
  • Editorial calendar: Overzicht van welke content je gaat publiceren voor welke persona en wanneer.

Bron: Content curation and 12 more content marketing terms defined
Heb jij nog meer nieuwe buzzwords gehoord op marketinggebied? Laat het weten via de comments.

Fotocredit

Dit artikel werd in 2012 gepubliceerd op ContentCuratie.nl.

Share This

Share this post with your friends!