Doorgaan en leren van je fouten“Wen er maar aan Barbara, geen resultaat krijgen en in vertrouwen volhouden is de enige manier om iets nieuws te ontdekken”. Dat is wat mijn stagebegeleider in december 1991 tegen mij zei nadat ik teleurgesteld vertelde dat ik “al” 4 maanden probeerde om bepaalde eiwitten heel specifiek meetbaar te maken. Een wijs antwoord, want zo was het maar net. Met stug doorgaan wist ik uiteindelijk de formule te ontrafelen en zo kwam er een (tijdelijk) einde aan twijfel en onzekerheid.

Dit geldt niet alleen in de wetenschappelijke wereld van het laboratorium.

Het geldt voor álles waar je beter in wilt worden.

Ga na... is het een dip of een cul-de-sac? Doorgaan of een andere route kiezen?

Ga na… is het een dip of een cul-de-sac? Doorgaan of een andere route kiezen?

De sleutel tot succes is doorgaan, blijven proberen, kijken wat werkt (en wat niet), reflecteren en leren. Als het gemakkelijk was zou iedereen het einddoel wel bereiken. Het resultaat is juist heel waardevol omdat niet iedereen het bereikt. Dat creëert schaarste. Seth Godin beschreef dit al heel treffend in zijn ultradunne managementboekje ‘De Dip‘. Er zijn afvallers doordat velen het opgeven zodra het moeilijk wordt of geen hulp vragen als ze het even niet meer weten. Doe daar je voordeel mee.

Dit is een artikel voor wie in zo’n dip zit. Voor wie een tegenvaller heeft moeten incasseren of een vergissing heeft gemaakt. Voor wie twijfelt aan zijn of haar eigen kunnen en of het het de worsteling allemaal wel waard is. Om je moed in te spreken. Zodat je je beseft dat de hobbels op de weg niet zijn aangebracht om jou dwars te zitten maar om het kaf van het koren te scheiden.

Hoeveel je ook weet: blijf altijd leren!

In onderstaande video vertelt Simon Sinek, bekend van boeken als ‘Start With Why’ en ‘Leaders Eat Last’, dat je een betere docent bent als je je continu beseft dat je een student bent. Een goede docent heeft een nieuwsgierige houding, vertelt wat hij weet (en niet weet) en luistert naar zijn klas. Een goede les maakt dat zowel de docent als de klas wijzer worden.

Klinkt goed. Maar bij minuut 1:05 volgt dan ineens een minder geluid.

Sinek is nogal stellig als hij vertelt dat hij het haat als mensen zichzelf tot expert benoemen, omdat je nooit alles kunt weten en er altijd nog meer te leren valt.

En op dát punt ben ik het niet met hem eens.

Je mag je van mij expert noemen als je veel over een bepaald onderwerp af weet. Zelfs als er mensen zijn die meer weten dan jij. Als je maar de intentie hebt om je kennis te vergroten. Alles weten kan sowieso niet.

Fouten maken is (ook) experts niet vreemd

Expert wordt je door je te specialiseren. Je bent niet van het ene op het andere moment expert. Het is een proces en jij bevindt op een bepaald punt in de tijdbalk. Je kunt nooit meten hoeveel procent je al weet van alles dat er over iets te weten valt. Je weet wél van jezelf dat je steeds verder komt.

Expert zijn is (ook maar) relatief. Een meester is tegelijkertijd ook leerling

Expert zijn is (ook maar) relatief. Een meester is tegelijkertijd ook leerling

Met alles dat je leert en met elke ervaring die je opdoet laat je mensen achter je die minder weten en minder ervaring hebben. En die mensen kunnen weer van jou leren. Meer nog dan van die ene expert die het allermeeste weet van iedereen. Want heeft die daar wel tijd voor? Is die nog wel betaalbaar? En… kan hij of zij het bruggetje nog slaan naar zij die net beginnen? In de ogen van zij-die-minder-weten ben jij de expert.

Als je denkt dat je alles weet wordt je steeds minder expert

Altijd blijven leren

Altijd blijven leren

Elke expert is een goede student en blijft nieuwsgierig naar meer. Zou een expert denken dat hij alles al weet, dan zou hij/zij automatisch tot stilstand komen. Er is dan namelijk geen drive meer om te leren en te blijven onderzoeken wat werkt en wat niet. Dus juist als je denkt dat je alles weet wordt je steeds minder expert.

Wanneer mag ga je voor jezelf staan?

Het probleem is eerder dat je je nog geen expert durft te noemen.

De eerste oorzaak is meestal de beruchte curse of knowledge. Het is allemaal al zo vanzelfsprekend dat je niet meer beseft hoeveel je al weet.

De tweede oorzaak is dat het erg on-Hollands (*) is om je kop boven het maaiveld uit te steken. Maar het is precies wat nodig is om gevonden te kunnen worden. Wie zich comfortabel verstopt in het maaiveld doet dus niet alleen zichzelf te kort, maar ook de mensen die van je kunnen leren en door jou geholpen kunnen worden.

Maar het is eng… want wie zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, die wordt zijn kop afgehakt.

Is dat ook zo?

Wat als je iets niet weet?

Stel dat je gaat staan voor jouw expertise en je maakt een fout of je weet het antwoord op een vraag niet? Dat maakt je niet tot minder expert. Volgens Niels Bohr hoort fouten maken er gewoon bij. Waar het om gaat is of je ervan leert. Zo krijg je doorleefde kennis. De enige manier om foutloos te blijven is door niets te doen… en dat is eigenlijk ook fout.

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field - Niels Bohr

Fouten maken mag – of moet – en kan zelfs niet anders. Je weet nooit of je alle fouten die te maken zijn gemaakt hebt. Pas als je (weer) een fout maakt, weet je zeker dat je ze nog niet allemaal had gemaakt. En na elke fout weet je wat niet werkt. En waarom dat zo is. Waardevolle kennis dus.

I have not failed. I have just found 10000 ways that will not work. - Thomas Edison

Een expert is per definitie ook student dus hoe zou je dan ook alles kunnen weten? Je leert ook weer van de vragen die worden gesteld, precies zoals Simon Sinek in het eerste deel van de video vertelt. Samen ga je op reis als een meester-gezel formule. En de ene keer ben je meester. En de andere keer gezel.

Het is de reis die telt. Stilstand is achteruitgang.

Elke expert is een work-in-progress.

Ken je anderen voor wie dit artikel interessant kan zijn? Pay-it-forward en deel het via onderstaande social sharing buttons. Dank je wel!

Meer artikelen over motivatie & mindset »

(*) On-Hollands? In andere talen zien we hetzelfde fenomeen, maar dan onder de naam ‘Tall Poppy Syndrome’ (UK, Australië en Nieuw-Zeeland) of ‘Law of Jante’ (Scandinavië). Eerder gewoon menselijk dus.
Fotocredit: Green Gardens Maze door Michael / Flickr / CC BY 2.0, Niels Bohr 1922 / AB Lagrelius & Westphal / Wikimedia Commons [Public domain], Thomas Edison 1919 / NARA / [Public Domain]

Share This

Share this post with your friends!