oscarLaat ik voordat we verder gaan de laatste 3 edities van De Websitefluisteraar (mijn voormalige nieuwsbrief) even samenvatten:

sesamstraat oscar1. Je website moet voor je werken en jou dichter bij je doel brengen (en niet alleen maar mooi wezen en slapen zoals Doornroosje).

2. Bouw door aan je website zoals je Monopolie speelt, maar pas op voor de gevangeniskaart.

3. Bied unieke en waardevolle content aan op je website en Google houdt van je (en je websitebezoekers ook).

De hoogste tijd om het dan eens over die content te gaan hebben, die je dus moet gaan maken. Waarover moet dat gaan?

De grote marketingfout van Oscar

Welke content eerst?

Content is de inhoud van je website. Denk dus aan audio, video en tekst. Volgende keer leg ik je uit waarom we in eerste instantie focussen op tekst.

Voorbeelden zijn een pagina over jouw bedrijf, je missie statement, sinds wanneer je werkt en waar, hoeveel afdelingen en subafdelingen je hebt etc… Ik hoop dat je nu driftig ‘nee’ zit te schudden of op zijn minst verbaasd bent dat ik deze zaken als eerste noem.

Want… dat gaan we dus niet doen, althans niet als eerste.

Je wilt niet als Oscar zijn

Oscar? Precies! Wie kent nu Oscar en dat is mijn hele punt. Iedereen kent Sesamstraat, en Bert, en Ernie en Aart Staartjes – maar Oscar is nooit zo bekend geworden bij het grote publiek.

Dit is hem dus:

Wat deed Oscar verkeerd?

Oscar maakte de grootste fout in marketing die je maar kunt maken: het ging alleen maar over hem. Hij bood aan wat hij zelf lekker vond, zonder rekening te houden met de wensen en verlangens van de wezens om hem heen: azijnlimonade!

Waarover je gaat schrijven…

Je begint niet gelijk over jezelf maar zoekt direct aansluiting bij je websitebezoeker. Verlies dus geen tijd met “Welkom op onze website, kijk gerust even rond etc”, maar haak aan bij het probleem van jouw websitebezoeker. Dat is waar hij of zij mee zit en als je dat benoemt heb je alle aandacht.

Om de aansluiting met jouw doelgroep zo goed mogelijk te maken praat je natuurlijk ook in hun taal. Je gaat precies die woorden gebruiken die zij gebruiken. Dat zorgt voor herkenning en het werkt drempelverlagend.

Sluit aan bij wat mensen zoeken

azijnlimonade van oscarHad Oscar eerst een marktonderzoek gedaan, dan had hij snel geweten dat er geen vraag was naar zijn product (maar wel naar allerlei andere soorten limonade). Hij had vraag en aanbod in kaart kunnen brengen en misschien wel een lucratieve niche ontdekt: een soort limonade waar veel vraag naar was door bepaalde mensen (of muppets), maar die zijn concurrenten nog niet hadden ontdekt!

Zo’n marktonderzoek was in die tijd nog een dure en tijdrovende gelegenheid. Maar de prijs die Oscar betaalde is nog hoger: hij bleef met zijn spullen zitten. Nu mensen online zoeken is een marktonderzoek eenvoudiger te doen.

Hoe vinden we de juiste woorden?

Via Keyword Research, ofwel zoektermenonderzoek, achterhaal je met welke woorden echte mensen zoeken in Google. Het klinkt altijd zo analytisch en het levert weliswaar een spreadsheet op met allerlei kolommen en tabbladen, maar het gaat om zoekgedrag van mensen. Realiseer je dat achter elke zoekopdracht een persoon zit die die zoekvraag heeft ingetypt met een bepaalde intentie.

Je ziet de zoekopdrachten die zijn ingevoerd in Google, hoeveel gemiddeld per maand en hoeveel concurrentie er voor elke zoekterm is. En met die cijfers ga je aan de slag. Succes in Google is geen toeval als je de juiste strategie volgt.

Share This

Share this post with your friends!