Inbound marketing raakt steeds bekender in de marketingwereld en daarbuiten. Was het misschien eerst nog nieuw en experimenteel; tegenwoordig wordt breed gedragen dat inboundmarketing het logische antwoord is op de opkomst van internet. Het internet wordt al vroeg ingeschakeld bij aankoopbeslissingen, namelijk wanneer mensen zich nog aan het oriënteren zijn. Bedrijven leren om ook dan al aanwezig te zijn en de interactie op te zoeken.

Inboundmarketeers zorgen voor een groter begrip van het huidige ‘spel’ en verschaffen de tools en inzichten om het te spelen. Het gaat om het aantrekken van de juiste mensen naar de site en het opbouwen van relaties met potentiele klanten. Inboundmarketingtactieken zijn bijvoorbeeld bloggen, content marketing, zoekmachine optimalisatie en social media.

Inbound marketing staat tegenover traditionele outbound marketing waarbij bedrijven hun boodschap naar buiten brengen via technieken als direct mail, telemarketing en beurspresentaties. Outbound marketing is minder effectief geworden door veranderend gedrag van prospects. Denk aan spam filters, bel-me-niet lijsten e.d. Dit impliceert overigens niet dat je voor een of-of keuze staat.

Hubspot, leverancier van inboundmarketingsoftware, heeft in januari 2012 een survey gehouden onder 972 professionals die bekend zijn met de strategie van hun bedrijf.

De voornaamste punten uit dit onderzoek zijn:

Lagere kosten per lead bij inbound marketing

  • Inbound marketing zorgt voor leads tegen 61% lage kosten: De gemiddelde kosten per lead voor outbound-gedomineerde bedrijven was $ 346, terwijl inbound bedrijven een gemiddelde van $ 135 rapporteerden. In de grafiek hieronder zie je dat dit verschil behoorlijk constant blijft over de jaren.

Kosten per lead


  • De 3 inboundmarketingkanalen geven de laagste kosten per lead; met name het zakelijk weblog. Een beurspresentatie de hoogste. Een opmerking hierbij: een beurspresentatie is door de gecombineerde inzet met inboundmarketing wel kosteneffectiever te maken. Je staat dus niet voor een of-of keuze en je kunt geleidelijk inboundmarketingtactieken toevoegen en de resultaten volgen (die zijn immers meetbaar).

Kosten per marketingkanaal


Meer budget voor inbound marketing

  • Er wordt meer uitgegeven aan inbound marketing tactieken (zie in de figuur hieronder de verdeling tussen inbound en outbound): Het gemiddelde budget dat aan inboundmarketing werd besteedt groeide van 32% in 2011 naar 35% in 2012. De 47% bedrijven die aangaven dat ze hun inboundmarketingbudget hadden vergroot noemden als reden ‘eerder behaalde successen met inbound marketing’. De bedrijven die hun budget juist hadden verlaagd noemden als reden ‘de economie’ of ‘een managementwijziging’. Bedrijven die meer uitgaven aan inboundmarketing alloceerden dat budget voornamelijk aan blogs (8%) en social media (13%).

Budgetverdeling inbound vs outbound in 2012


Budgetverdeling leadgeneratiebudget in 2012

  • Waar het inboundmarketingbudget groeit, neemt het budget voor outboundmarketing jaar na jaar af.

Budgetverdeling 2012 outboundmarketing

  • Inboundmarketing biedt kansen voor kleine bedrijven, juist omdat het kosteneffectieve tactieken betreft. Zo kunnen zij het opnemen tegen de grotere. Kleine bedrijven (1 tot 5 medewerkers) alloceren 43% van hun budget voor leadgeneratie aan inboundmarketing. Grote bedrijven (meer dan 500 medewerkers) geven ‘slechts’ 21% daaraan uit. Kleine bedrijven spenderen slechts 14% van hun budget aan outbound, terwijl de grote bedrijven daarvoor 33% alloceren.

Budgetverdeling kleine bedrijven en grote bedrijven in 2012

  • De opkomst van Google+: Al binnen 6 maanden na de lancering beschouwen 40% van de marketeers Google+ als ‘nuttig’, ‘belangrijk’ of ‘essentieel’.
  • Toegenomen waarde van business blogging: 81% van de bedrijven beschouwt hun zakelijk weblog als ‘nuttig’ of ‘belangrijk’ en 25% noemt de blog zelfs ‘essentieel’. Bedrijven worden zich er steeds meer van bewust hoe belangrijk business blogging is.

Betere kwaliteit van leads bij inbound marketing

  • Bedrijven gaven aan dat ze gemakkelijker leads naar klanten converteren als deze lead via een inboundtactiek is binnengekomen: SEO leads hebben een 14,6% close rate en outbound leads een 1,7% close rate. SEO leads converteren gemiddeld 8 keer beter naar klant dan outbound leads.

Lead tot klant conversie percentage per marketingkanaal


  • Social media groeit: 62% van de ondervraagde bedrijven gaf aan dat social media als bron van leads belangrijker is geworden in de afgelopen 6 maanden. Retail had hierbij veel succes met Twitter en Facebook, terwijl anderen LinkedIn als belangrijke bron van leads noemen. Van alle bedrijven gaf meer dan de helft aan dat ze klanten hebben gekregen via hun blog.

Acquisitie van klanten per kanaal


Acquisitie van klanten per kanaal B2B vs B2C

  • Hoe vaker je blogt des te meer klanten je ermee krijgt:

Blogfrequentie en leadgeneratie


Bron: “The 2012 State of Inbound Marketing“, een publicatie van HubSpot.

Share This

Share this post with your friends!