Wanneer het gaat over HubSpot, of de toepassing van de inbound marketing methode met andere tools, denken we vaak aan leadgeneratie en het opbouwen van thought leadership. Alle stappen in dit proces kun je zo vertalen naar de stappen die je doet als je op zoek gaat naar nieuwe medewerkers. En die tijd gaat komen, want als je steeds meer leads genereert en meer deals sluit zul je uiteindelijk ook meer goede mensen nodig hebben om al dat werk uit te voeren.

In plaats van een conversie van contact naar lead naar klant, kijken we hier naar een conversie van contact naar kandidaat naar nieuwe medewerker.

Net zoals bij de start van een inbound marketing campagne begin je met de beschrijving van een of meerdere persona’s. Nu zijn het niet je ideale klanten, maar je ideale medewerkers. En ook hier ga je content creëren, landingspagina’s maken met functieprofielen en conversieformulieren (tip: de kandidaat kan direct een CV uploaden) en marketing automation inzetten. Maar dan met een andere focus.

In 7 stappen naar een solide inbound recruiting campagne

In het volgende artikel laat HubSpot ziet hoe je inbound recruitment niet alleen gebruikt om toptalent aan te trekken, maar ook hoe je ze door het proces begeleidt.

“The goal of any solid new hire recruiting strategy is to attract top talent that shares your passion for the purpose, vision and goals of your company. Inbound marketing is all about creating magnetic content that attracts, educates, entertains, informs and inspires current employees and future hires. To attract top talent, your online presence should showcase WHO you are and WHY you do what you do. Every time a prospective hire experiences your brand, you want them to remember what you do, why it is important, and why it is unique. This needs to be reinforced in every interaction and communication. Believe it or not, top recruits are not only motivated by money. They want to work in a business environment that challenges them, has a clear purpose and that has great people. With an inbound recruiting strategy, you will help job candidates understand if they would be a good fit for your company as well as how your business can fuel their passion!” Lees hier de 7 stappen van HubSpot »

Je weet nu dat een ‘Over ons’ pagina niet genoeg is voor een potentiële medewerker. Professionals kijken niet alleen naar waar het meeste salaris wordt geboden. Veel meer factoren spelen een rol in het keuzeproces en het is belangrijk die goed in kaart te brengen.

Software Advice, een HR & recruitmentreviewbureau, heeft laatst in kaart gebracht dat werkzoekers een voorkeur hebben voor een eerlijke en transparante bedrijfscultuur. Op 2 staat een ontspannen relaxte werkomgeving en op 3 komt aandacht voor de werk-privébalans.

bedrijfscultuur

Kenmerken van een bedrijfscultuur (bron: SoftwareAdvice.com)

Je ziet dat je niet per sé een “fun” bedrijf hoeft te zijn met pingpongtafels etc. Of in elk geval dat daar de prioriteit niet ligt; hoe leuk ook! Slechts 11% van de respondenten aan dat ze om die reden zouden solliciteren.

Bedrijven die inbound recruiting toepassen

Ter inspiratie vind je hieronder 2 artikelen die laten zien hoe andere bedrijven inbound recruiting inzetten voor het werven van nieuwe medewerkers:

“Here at InfoTrust, we are big proponents of HubSpot and use the tool for our inbound marketing. Recently, we began using HubSpot for recruitment purposes. In this blog post, I will share 10 inbound recruitment tactics and how HubSpot can help you with the execution. To summarize, recruitment is not easy, it takes time and effort to market your company and get quality applicants to apply.” Lees hier de 10 inbound recruitment tactieken van InfoTrust »

“Here at Quintain Marketing, we’ve been a HubSpot customer for a couple of years. We love HubSpot’s inbound marketing software and the way it makes managing our own inbound marketing and customer relations so easy. As I was getting ready to begin the hiring process, I had an “Aha” moment. Why not use HubSpot to manage everything? In summary, using HubSpot allowed us to shorten the hiring process from three months to three weeks without sacrificing anything in terms of our process. In fact, I think our process was better this time because communication was faster and more consistent with applicants.” Lees het stappenplan dat Quintain Marketing heeft gevolgd »

Zo zie je maar dat de inbound methodiek toegepast kan worden door andere disciplines dan marketing en sales. Inbound recruiting kun je inzetten naast traditionele outbound recruitmentmethodes en je kunt ze natuurlijk combineren.

Share This

Share this post with your friends!