information overloadHet fenomeen informatie overload heeft zijn eigen dag gekregen. En dat is vandaag 21 oktober 2014. Het moet niet gekker worden. Volgens mij hebben we een overload aan dit soort speciale dagen. Maar wel een goed moment om er even bij stil te staan. Want wat is information overload? Bestaat het eigenlijk wel?

Wat is information overload?

Wanneer je meer informatie voor je kiezen krijgt dan je kunt verwerken spreek je van een information overload.

Er is zoveel te zien en te lezen dat het onmogelijk is om het allemaal bij te houden.

Het was Mark Schaeffer die als eerste sprak van een content shock. Het punt waarop er zoveel content geproduceerd wordt in het kader van contentmarketing dat het publiek het niet meer trekt.

Maar was dat niet altijd al het geval?

Er zijn er die fluisteren dat content shock slechts een mythe is.

Er was altijd al meer informatie dan we tot ons konden nemen

We wíllen niet eens alles tot ons nemen. Dus waarom er over stressen dat het niet zou lukken?

Wanneer je wordt geconfronteerd met een buffet denk je toch ook niet dat je alles moet eten?

We hoeven niet alles wat bestaat te consumeren.

Maar je wilt wel de juiste keuze maken en iets van je smaak vinden.

Wat is dan wel het probleem?

Waar we bang voor zijn is dat we net die zaken die relevant en belangrijk voor ons zijn missen.

Dat we door al het kaf het koren kwijt raken.

Een informatiedieet is geen oplossing.

Je moet tenslotte eten.

De overvloed aan informatie is als een buffet. Je wilt niet eens alles eten, maar je wilt wel gemakkelijk iets van je smaak vinden.

Een gebrek aan ordening

Als informatie niet is gecategoriseerd en er geen ordening is kun je geen prioriteiten stellen. Je kunt dan alleen maar beginnen bij een begin en je er doorheen worstelen. Maar niet alles is altijd relevant.

Wanneer ik een grote boekwinkel of bibliotheek binnen loop ben ik verrukt, niet overweldigd, over het enorme aanbod. Ik kan er uren snuffelen. Via toeval boeken vinden waar ik in Amazon of Bol nooit specifiek naar zou hebben gezocht. Maar tegelijkertijd maakt de structuur dat ik niet overweldigd wordt. Er ligt geen grote hoop boeken midden in de winkel. Alles staat netjes geordend op onderwerp en subonderwerp. En nieuwe boeken of populaire boeken zijn extra zichtbaar uitgestald.

Een gebrek aan kwaliteit

Er komt steeds meer content bij. De drempel om publisher te zijn is steeds lager geworden. Tegenwoordig kan iedereen content (beeld, tekst, geluid, filmpjes) publiceren. En via internet kunnen we al die content tot ons nemen. Daar zit best veel onzin tussen.

“Every time you communicate, you’re either adding value, or taking up space.”

– Sally Hogshead

Er zal altijd behoefte zijn aan relevante kwalitatief goede content die iets nieuws toevoegt.

Beter omgaan met de overvloed aan informatie

Je hebt zo je prioriteiten en die veranderen met de tijd. Informatie overload hanteren begint bij jezelf. Bedenk eerst wat je wilt vinden, voordat je gaat zoeken. Tenzij je natuurlijk je bewust wilt laten verrassen zoals ik doe wanneer ik een fysieke boekwinkel binnen stap.

Wat we verder nodig hebben zijn betere filters, zoals een content curator die pleegt te zijn voor zijn community, goede zoekmachines die steeds beter op kwaliteit weten te onderscheiden en content discovery tools die helpen om trends te duiden zonder alle onderliggende teksten zelf te hoeven lezen.

Information overload? Welnee, waar we last van hebben is het gebrek aan goede filters.

Share This

Share this post with your friends!