Joe Pulizzi organiseert elk jaar het grote event Content Marketing World en slaagde er dit jaar in om acteur Kevin Spacey te laten spreken. Een uur lang sprak Spacey, bekend van films als American Beauty, The Usual Suspects en de Netflix hit House of Cards, 2600 marketeers uit 50 landen toe.

De 3 belangrijke factoren bij corporate #storytelling volgens Kevin Spacey: Conflict, Authenticity, Audience

In onderstaande video zie je een aantal fragmenten (op 3:01 ook even als het extreem doelgerichte personage Frank Underwood uit House of Cards):

“We’ve worked too hard to come within an arm’s reach of the prize only to have our hands cut off just before we seize it. For those of us climbing to the top of the food chain, there is but one rule. Hunt or be hunted.”

– Francis ‘Frank’ Underwood

Storytelling is key

frank underwood quote house-of-cardsEen verhaal is alles, vertelt Spacey, en daarom is het de taak van marketeers om betere verhalen te gaan vertellen. Wie Kevin Spacey heeft gezien in The Usual Suspects weet dat hij een goed verhaal kan vertellen. Maar daarbij ging het om misleiding. En in House of Cards ging het om gewetenloos doorstomen naar de top. De personages geven niet het goede voorbeeld voor de B2B marketeer. De acteur achter de personages geeft meer handvatten.

De 3 belangrijke factoren bij corporate storytelling:

1. Spanning

Hoe krijg je aandacht voor je verhaal? Conflict (als in spanning) is een goede manier, legt Spacey uit. Conflict als het verschil tussen wie je nu bent, wie je wilt zijn en wat anderen van ons verwachten. Daartussen ligt het spanningsveld. Het is een key-element uit de Hero’s journey. Die van transformatie. Waarin je iemand, je klant, begeleidt uit een kluwen van problemen, het licht laat zien en ander pad laat inslaan.

2. Authenticiteit

Blijf dicht bij jezelf en bij je merk. Iets dat maar zo gemakkelijk vergeten wordt als de focus verschuift naar ‘vanity metrics’ zoals het aantal likes, het aantal volgers en het aantal hits. Passie is belangrijker dan keywords.

3. Audience

Wat is een verhalenverteller zonder publiek? Het gaat er niet meer om wie je kent of hoe groot je budget is, maar hoe relevant je bent voor je community. Welke meerwaarde lever je? Welk verhaal wil jij vertellen?

“It’s the risk takers that are rewarded.”
– Kevin Spacey

P.S. Content Marketing World 2015 zal van 8 t/m 11 september 2015 plaatsvinden, wederom in Cleveland, USA.

Share This

Share this post with your friends!