Intelligence of the crowdGrote opruimingsuitverkopen en outletstores geven aan dat er wat anders is ingekocht dat wat mensen wilden afnemen. Om te voorkomen dat je producten tegen dumpprijzen probeert te slijten is het belangrijk om je inkoopbeleid af te stemmen op de voorkeuren van je doelgroep. Of als we hogerop in de keten kijken is het zorg dat er wordt geproduceerd wat verkocht kan worden.

Via de social media kun je tegenwoordig grote groepen mensen raadplegen en vragen naar hun mening. Dat klinkt misschien ingewikkeld maar met de nieuwe service van Rank Your Pins is het eigenlijk erg eenvoudig.

Voorkom missers en raadpleeg de mening van “the crowd”

Onderstaande video vertelt op een leuke manier hoe Rank Your Pins werkt en illustreert de gedachtengang achter crowd sourced decisions:

De achterliggende techniek is die van de paired comparison of pairwise comparison. Door steeds 2 foto’s te vergelijken en dat een aantal keer kan uiteindelijk de hele serie op volgorde worden gezet.

Win een fles champagne en ontdek hoe het werkt

Zien hoe crowd sourced decisions gemaakt kunnen worden begint met ervaren hoe dit is voor de uitgenodigde kiezer… en dat ben jij. Ja, jij bent bij deze uitgenodigd om deel te nemen aan mijn onderzoeksproject. 😀

Ik heb een wedstrijd c.q. onderzoek opgezet binnen Rank Your Pins met de vraag “Wat vind jij graag terug in je kerstpakket?”. Aangezien kerst vlak voor nieuwjaar valt lijkt het mij erg handig om werknemers een fles champagne te geven. Dat drinken de meeste Nederlanders niet zo vaak, maar in elk geval wel met Nieuwjaar en het staat altijd garant voor een feestelijk tintje. Ter vergelijking heb ik ook een foto van een traditioneel kerstpakket opgenomen, een waardebon en nog een paar andere zaken dan bubbels. Benieuwd naar waar die straks ‘ranken’.

Als je nu nog een paar minuutjes hebt… of straks in de (volgende) pauze… volg dan deze stappen:

De sluitingsdatum voor deze Champagne Winactie is inmiddels gepasseerd.
  1. Ga naar de Rank Your Pins wedstrijd ‘Wat vind jij graag terug in je kerstpakket?‘.
  2. Klik op de rode button ‘Start Ranking’.
  3. Log in met je Facebook of Twitter account.
  4. Steeds krijg je twee plaatjes te zien. Klik degene aan die je het liefst zou zien als je de doos van je kerstpakket licht.
  5. Direct krijg je het volgende paar te zien. Je kunt dezelfde foto opnieuw tegenkomen in een andere vergelijking.

Champagne van ChampagneBabes

Om in aanmerking te komen voor de prijs – gedoneerd door ChampagneBabes –  moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Die vind je ook terug op de startpagina van de wedstrijd (je kiest minimaal 30 keer, hebt een postadres in Nederland of België en bent minimaal 18 jaar oud). Je kunt deelnemen tot 10 november 2013.

De sluitingsdatum voor deze Champagne Winactie is inmiddels gepasseerd. De top 10 populaire champagnes en de winnaar van de Kroko-Skin vind je op Champagne Blog.

Start ook zelf zo’n marktonderzoek op Rank Your Pins

  1. Zorg dat je een Pinterest account hebt.
  2. Upload duidelijke productfoto’s (500 x 500 pixels) naar een Pinterest board.
  3. Ga naar Rank Your Pins en meldt je aan via de Facebook of Twitter account.
  4. Je kunt dan via “start a contest” een wedstrijd c.q. onderzoek uitschrijven. Verdere instructies vind je ter plaatse.

Share This

Share this post with your friends!