overwhelm is opportunity

Social media monitoring. Als bedrijf kun je niet zonder, zo lijkt het wel. Als ondernemer zou je wel gek zijn om je kop als een struisvogel in het zand te steken, terwijl de wereld over je praat.

Maar voor veel ondernemers geldt… de wereld praat helemaal niet over jou.

We zijn niet allemaal Coca Cola of BP.

Is social media monitoring dan wel interessant voor de gemiddelde MKB-ondernemer die maar af-en-toe wordt genoemd?

O ja… zeker wel! Daar is wel voor nodig dat je het goed opzet en dat je weet wat je op die social media dan gaat monitoren.

Als eerste monitor je je merknaam. Voor het geval dát er over je gepraat wordt, moet je het wél weten natuurlijk. Het daarbij laten is een kapitale fout. Het is alsof je elke dag in de spiegel kijkt. Op een gegeven moment weet je wel hoe je er uit ziet. Het vertelt je niets nieuws. Je krijgt geen nieuwe inzichten waar je iets mee kunt. Eigenlijk sta je continu in modus ‘reactief’ en handel je vooral individuele tweets af in het kader van webcare.

Zoals succes ligt buiten je comfortzone, zo liggen nieuwe ontdekkingen en inspiratie ook buiten.

Weg dus met de oogkleppen.

Monitor meer dan alleen je eigen bedrijfsnaam en merk

Interessanter en relevanter dan steeds naar jezelf te kijken is de hele wereld buiten jezelf te monitoren. Je concurrenten, je klanten, wat er in andere landen speelt op jouw terrein. Tenslotte kun je nog het beste de toekomst voorspellen door andere bedrijven in de gaten te houden.

“Doing business today can feel a bit like this. A constant avalanche of new products, services and campaigns – from competitors and non-competitors alike – flood into the market. Meanwhile, customer expectations cycle ever higher. It’s overwhelming. How can any brand be expected to keep up?”— Trendwatching.com

Wat je moet weten is wat je toekomstige klanten willen. In het streven om daarachter te komen kun je je toevlucht zoeken tot vragenlijsten, enquêtes, panels, focusgroepen etc. In elk geval geeft het je het gevoel goed bezig te zijn. Het probleem hierbij is dat wat mensen zeggen te willen, en wat ze werkelijk willen, enorm uiteen kan lopen.

Wat als we het nu eens niet vragen?

Wat als we gewoon zouden observeren?

Nu we zoveel informatie online publiceren en delen kan dat.

vraag het je klant

Observeer en denk aan verwachtingspatronen

Wanneer we letten op alle nieuwe ontwikkelingen, in binnen- en buitenland, in onze branche en de aangrenzende branches, dan krijgen we een gevoel over de verwachtingen die deze innovaties creëren bij onze (toekomstige) klanten. Dat is het sleutelwoord: verwachtingen.

“A consumer trend is a new manifestation among people – in behavior, attitude or expectation – of a fundamental human need, want or desire.” — Trendwatching.com

Een innovatie lost een verwachting in op een nieuwe manier. Wanneer een bedrijf in de ene branche dit doet, gaan mensen het ook verwachten in een andere branche. Was het vroeger in elke branche gebruikelijk om te betalen voor eigendom; nu zie je steeds vaker dat je betaalt voor toegang in plaats van bezit. Typisch een verwachtingspatroon dat zich aan het verspreiden is. Concurrentie kan uit een onverwachte hoek komen.

Andere trends zijn bijvoorbeeld openheid over kwaliteit, overbodige capaciteit benutten, ‘guilt-free consumption’ en meer keuzevrijheid voor de klant. Veel van deze trends worden mogelijk gemaakt door technologie. Houd daarom sowieso de IT hoek in de gaten (bron: NRC).

software is eating the world

Het gaat erom dat je deze clusters van innovatie weet te zien en te vertalen naar jouw business. Waarom? Omdat verwachtingen besmettelijk zijn. Wat speelt in de ene branche wordt overgedragen op de volgende.

“A constant tsunami of innovations are setting new customer expectations every day.” — Trendwatching.com

Daarom is het niet genoeg om naast je merknaam alleen je eigen branche te monitoren. Focus is goed in de uitvoering, maar bij monitoring heb je meer aan een wijde blik die branches, landgrenzen en taalbarrieres doorkruist.

Verruim eerst je blik en focus dan bij de uitvoering

Om de wereld grenzenloos in de gaten te houden moet je wel aan social media monitoring doen. En nog beter… je moet aan media monitoring doen wat je een veel completer beeld geeft.

Monitor de innovaties, zoom uit naar het grotere plaatje en drill-down naar de verbanden. Elke nieuwe innovatie is als een gokje op de toekomst, dus hoe meer innovaties je ziet en volgt des te meer intelligentie je verzamelt. Wanneer je overeenkomsten gaat zien tussen verschillende innovaties dan heb je potentieel goud in handen. Onthoud goed dat het niet gaat om de specifieke producten, maar om de verwachtingen die zij scheppen en wat dit voor jou betekent.

search publications by happening

Take Away

  • Focus niet op de producten zelf, maar op de verwachtingen die ze scheppen (en bedenk wat dit voor jouw bedrijf en jouw bedrijfstak kan betekenen).
  • Een nieuw product dat aandacht krijgt in de media wijzigt verwachtingen.
  • Verwachtingen verspreidingen zich van branche naar branche over landsgrenzen heen.
  • Ontdek en monitor niet alleen de trend, maar handel er ook naar. Het boek ‘Trend-driven innovation‘ kan je hiertoe inspireren.

Dit artikel van Barbara Kremers werd eerst gepubliceerd op buzztalkmonitor.com

Share This

Share this post with your friends!