Vorige keer heeft De Websitefluisteraar** je verteld welke les je uit Monopolie kunt meenemen naar je website. Het bijbouwen van huizen staat gelijk aan het vergroten van het aantal artikelen of blogposts op je website. Niet alleen trekt dit gratis bezoekers aan vanuit Google, het illustreert ook jouw expertise. Goed voor vindbaarheid en conversie dus.

panda updateOok heb ik een tipje opgelicht over het soort praktijken waarvoor je een ‘gevangeniskaart‘ kunt krijgen. Ik heb dat toen vinexwijken genoemd en waarom ik die vergelijking maakte lees je hieronder. Je komt vanzelf tegen wat die panda hiernaast doet. Dat was niet mijn idee, maar van Google (het had ook een boer kunnen zijn).

Weet jij of Google van je houdt?

Vinexwijken zijn als ‘content farms’

Je hebt huizen en huizen. Zo kun je een mooie villa laten bouwen, maar je kunt ook voor de gewiekste projectontwikkelaar spelen. Je laat dan een relatief goedkoop huis ontwerpen en zet daar heel veel copieën van neer: een vinexwijk. Je kunt ook ontwerpen stelen van huizen die je mooi vindt en die gewoon nabouwen (plagiaat).

Dit gebeurt ook met virtueel vastgoed. Webmasters die weinig moeite willen doen copiëren teksten die ze dan een beetje aanpassen. Zonder enige creativiteit of waarde-toevoeging. Ze zetten er dan Google Adsense advertenties naast en hopen vervolgens via de kliks daarop binnen te lopen. En dat ging best goed!

Een doorn in het oog natuurlijk dat soort praktijken. Zeker wanneer ze boven jou staan in Google of jouw artikel werd gecopieerd. In jargon worden dit soort websites “Content Farms” genoemd.

Google bestraft deze content farms

Google heeft op 24 februari 2011 haar algoritme drastisch gewijzigd. Deze update kreeg de naam “Farmer” en had als doel Content Farms lager te doen scoren. Later werd de naam gewijzigd in… “Panda”!

Voorlopig merk je hier alleen wat van als je veel bezoekers uit Amerika op je website hebt. Maar wat in Amerika gebeurt volgt hier vaak later ook en in dit geval kun je daar wel vanuit gaan. [update: De Panda update is inmiddels ook in Nederland gearriveerd].

De basisregel: Doe niets op je website dat geen waarde toevoegt voor je bezoekers, maar dat je vooral doet met “scoren in Google” in gedachte. Eerlijk duurt gewoon het langst.

Dit geldt niet alleen voor content (teksten), maar ook voor links. Als een kip zonder kop links bouwen kan je dus de kop kosten. Google houdt van wat echt is en origineel. Websites gaan als vanzelf linken naar waardevolle artikelen. Wanneer je geen links hebt en dan ineens 500 erbij krijgt vanaf obscure, irrelevante of anderszins waardeloze sites is dat op zijn zachtst gezegd verdacht.

Hoe laat je Google van jou houden?

Mijn algemene advies als je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat: “Keep it real!”

  1. Schrijf originele artikelen en je trekt gratis bezoekers aan uit Google.
  2. Schrijf waardevolle artikelen en mensen gaan vanzelf naar je linken.
  3. Pas op een eerlijke en duurzame manier zoekmachine optimalisatie technieken toe.
  4. En ga door! Vooral dit wordt nogal eens ‘vergeten’.

Denk jij dat je niet kunt schrijven? De Content Farmers dachten dat ook en losten het op door te copiëren of nietszeggende teksten neer te zetten. Op de korte termijn kunnen trucjes soms wel werken, maar Google houdt daar niet van en laat dat duidelijk merken. Wij houden ook niet van korte termijn denken en jouw klanten zijn er al helemaal niet bij gebaat.

“What is written without effort is in general read without pleasure.” – Samuel Johnson (author)

Wat is black hat seo?

Black hat SEO is jargon voor het toepassen van verboden technieken bij het beter laten scoren van websites in de zoekresultaten. Mijn advies: Ga nooit in zee met bedrijven die black hat technieken toepassen. Hardlopers zijn doodlopers!

Enkele voorbeelden van black hat SEO technieken zijn:

  • Verborgen tekst en verborgen links: witte tekst op een witte achtergrond (of te weinig contrast, dus bijvoorbeeld heel lichtgrijs op een witte achtergrond).
  • Link cloacking en verborgen omleidingen: de zoekmachine spiders zien wat anders dan de gewone websitebezoeker.
  • Keywordstuffing: overmatig gebruik van zoekwoorden. Dit leidt al snel tot hele rare zinsconstructies en lelijke paginatitels.

Google raadt ook de volgende technieken af:

  • Deelname aan een link uitwisselingsprogramma.
  • Linken naar ‘bad neighborhood’ sites (naar sites die deze regels overtreden).

** Websitefluisteraar was de naam van mijn e-zine in 2008.

Share This

Share this post with your friends!