Who the *bliep* is Paracelcus?

paracelsusParacelcus leefde van 1493 tot 1541 en ik heb over hem geleerd tijdens mijn studie Gezondheidswetenschappen. De belangrijkste les uit de Toxicologie komt van hem. Het is niet de stof die bepaalt of iets giftig is, maar de dosis, ofwel:

“Alle Ding’ sind Gift, und nichts ohn’ Gift; allein die Dosis macht, daß ein Ding kein Gift ist.”

De reden dat ik hieraan moest terugdenken is de steeds weer terugkerende discussie of seo – zoekmachine optimalisatie – slecht is. Voor wie het nog niet weet: SEO is de discipline die ervoor zorgt dat je website beter gaat ‘scoren’, dat ie hoog in Google komt en dat je daardoor beter gevonden wordt door potentiële klanten. En wie wil dat nu niet? Dus wat is dan het probleem?

SEO copywriting is niet slecht, maar een overdosis wel

Soms wordt beweerd dat het toepassen van SEO leidt tot onleesbare teksten vol kromme zinnen (zie bijvoorbeeld dit artikel op Problogger.net). Dat is echter alleen het geval wanneer SEO verkeerd wordt toegepast. Vergelijk het maar met een mes. De één maakt een prachtig houtsnijwerk ermee en een ander wordt eerder een bedreiging voor de samenleving.

Mijn mening in de SEO copywriting discussie ligt in lijn met de opvatting van Paracelcus over gif: je kunt niet eenduidig zeggen of SEO copywriting slecht is. Het is de dosis die bepaalt of het goed is of verkeerd. Je moet er wel goed mee om kunnen gaan.

Voorbeelden van doorgeslagen zoekmachine optimalisatie

Voorbeeld SEO websitetekst met overoptimalisatie voor Google

De praktijk die je hierboven ziet heet ook wel ‘keyword stuffing’: het overmatig gebruiken van het zoekwoord waarop men gevonden wilt worden. Dit leidt vaak tot kromme zinnen met een onnatuurlijk woordgebruik. Overigens is dit voorbeeld afkomstig van de website van een webbureau (in te huren voor zoekmachine optimalisatie).

SEO webteksten voorbeeld van overoptimalisatie

Het tweede voorbeeld is afkomstig van een online schoenenwinkel. Naar mijn mening is deze tekst geplaatst met Google in gedachten en niet de websitebezoeker of potentiële klant. Heb jij een andere mening… je kunt het hieronder laten weten.

De juiste dosis SEO bepalen voor je website

Zoekmachine optimalisatie kent twee categorieën: on page SEO en off page SEO. Beide zijn nodig, maar de mate waarin verschilt.

On page SEO is als water

On page SEO is wat gebeurt op je website. Je hebt dit dus zelf in de hand. Ik vergelijk ‘on page SEO’ met water. We hebben het allemaal nodig. Zonder water ga je dood. Maar drink je teveel in een te korte tijd dan kan dat een fatale afloop hebben. Er is een optimum! Meer is niet beter, maar slechter (zie bovenstaande voorbeelden).

Ga niet anders schrijven dan je zou doen als Google niet bestond. Maar zorg wel dat Google kan begrijpen waar jouw website over gaat. Hoe geavanceerd ook, het is maar een machine en die heeft het nodig dat je aan bepaalde richtlijnen voldoet. Je vindt ze gewoon in de webmaster guidelines van Google.

Off page SEO is als liefde

Off page SEO is wat gebeurt buiten je website. Dit zijn de links naar je website die tellen als een ‘stem’ van de ene website op de ander (link love). Hoe meer links hoe beter, net zoals je nooit genoeg liefde kunt krijgen… toch? Nee, niet helemaal!

Over zoekmachine optimalisatie: On page SEO is als water. Off page SEO is als liefde.

Het maakt wel wat uit van welke site je een link krijgt. Een link van een relevante website die goed bezocht wordt en zelf ook veel inkomende links heeft is veel waard. En een link van een obscure linkfarm (zo’n verzamelplaats van links zonder enige toegevoegde waarde), daar zit je niet om verlegen. Je kunt niet altijd controleren wie naar jou linkt, maar je kunt wel controleren naar wie jij linkt. Link je naar een website met een slechte reputatie (in jargon een ‘bad neighborhood site‘) dan ziet Google dat ook en het straalt op je af.

Wanneer je waardevolle artikelen schrijft, bijvoorbeeld in een zakelijk weblog, dan vergroot je de kans dat mensen naar je website/blog gaan linken. Zo bouw je op een natuurlijke manier steeds meer links op.

Het kopen van links mag alleen onder specifieke voorwaarden. Zo moet een betaalde link zijn voorzien van een ‘no follow’ tag. Het voert nu te ver om dat uit te gaan leggen. Je vindt meer informatie in de richtlijnen over link uitwisseling van Google.

Share This

Share this post with your friends!