Het merk ‘IK’ of beter gezegd: het merk ‘JIJ’. Waar sta jij voor? Wat onderscheidt jou van al die anderen met dezelfde opleiding en jaren ervaring in dezelfde branche? En… wat wil jij?

Personal branding bij het solliciteren (ook voor ZZP-ers)

Een klassiek CV zegt niet zoveel. Het is een dode opsomming van je vooropleiding en van wanneer tot wanneer je hebt gewerkt in welke functie bij welk bedrijf. Het geef een mogelijke opdrachtgever dus alleen maar het ‘Wat’ en ‘Wanneer’. De vertaalslag zit er niet bij inbegrepen en dat werpt een te hoge drempel op. Wanneer je tussen tig andere kandidaten eruit gevist wilt worden, moet je zorgen dat je zoveel mogelijk drempelloos communiceert.

De opvolger werd het competentie gericht CV, waarbij meer werd gekeken naar de overkoepelende kwaliteiten. Hierdoor kan de vertaalslag naar die nieuwe geambieerde functie gemakkelijker gemaakt worden. Een competentie gericht CV geeft ook antwoord op het ‘Hoe’ en heeft daarom een betere voorspellende waarde dan het klassiek CV.

En wat nu enorm hot is, is personal branding dat er nog een schepje bovenop doet. Via diverse online kanalen kan je jouw merkwaarden communiceren volgens het adagium ‘show, don’t tell’. Wat doet het beter denk je? Schrijven dat je photoshop expert bent of je werk in de vorm van een portfolio laten zien? Schrijven dat je een passie hebt voor gedichten of de week afsluiten met het ‘gedicht van de week’?

Don’t sell yourself. Make them buy you.

Bij personal branding neem jezelf de verantwoordelijkheid voor je eigen loopbaan. Wachten tot je werkgever je POP (persoonlijk ontwikkel plan) wilt bespreken hoort daar dus niet bij. Het is jouw leven en daarom jouw eigen verantwoordelijkheid en je zult er ook zelf de vruchten van plukken. Je zet als het ware je eigen strategie uit, los van de werkgever waar je nu (toevallig) werkt of die waar je straks graag voor wilt werken. Personal branding is daarom zowel voor ondernemers als voor mensen in loondienst.

Wanneer er veel concurrentie is, is ‘goed’ niet meer genoeg. Je zult onderscheidend moeten zijn.

Ik heb hiervoor de link gelegd naar solliciteren, maar dit is niet het enige moment waarop je baat zult hebben van personal branding. Als ondernemer kan personal branding bijvoorbeeld ook de verkopen vergroten.

Hoe personal branding bijdraagt aan de ‘bottom line’

Mensen kopen van mensen en ik schreef het al eerder op deze blog ‘de ondernemer die zich op zijn website verstopt is nu al ouderwets’. Authenticiteit wekt vertrouwen en vertrouwen kweekt loyaliteit. Je hebt vast al eens gehoord van de ‘gunfactor’ in sales.

De kritische succesfactor is echtheid. Wees jezelf! Gewoon zoals je bent, met al je nukken en grillen, voorkeuren en allergieën, passies, kennis en vaardigheden. Dat is wat je uniek en mooi maakt en laat je licht maar schijnen. Oftewel, wees jezelf… er zijn al zoveel anderen.

Het kan best spannend zijn om je kop boven het maaiveld uit te steken, want het is nu eenmaal zo dat niet iedereen je aardig zal vinden. Door kleur te bekennen krijg je fans, maar zul je ook kritiek ontvangen. Blijf je in de onontdekte grijze middenmoot dan tref je beide niet.

Een aantal inspirerende voorbeelden die je online voorgingen

Director of Operations van Wine Library, Gary Vaynerchuk, laat op zijn eigen ADHD-achtige wijze zijn passie (!) voor wijn zien. Elke dag proeft hij drie wijnen en vertelt wat ie ervan vind op zijn wijnblog. Hij verkoopt deze wijnen ook, maar wanneer het niet smaakt dan zegt ie dat ook onomstoten (geloofwaardigheid). Gary draagt zijn merk ook uit op Twitter, waar hij erg actief is en nu alweer 998.999 volgelingen heeft (cijfer ge-update in 2013). Zijn videoblog activiteiten vertalen zich in een toename van zijn wijnverkopen. Ik wil hiermee niet zeggen dat je het om die reden ook zou moeten doen. Bekijk maar eens een filmpje van hem op tv.winelibrary.com en je ziet dat hij dit ook gewoon leuk vind om te doen (echtheid). Zijn doel is groter dan slechts ‘geld verdienen’. Hij wil mensen stimuleren om meer verschillende wijnen te proeven en hun smaaksensaties te vertrouwen.

Wanneer je mij nogeens hoort praten over content marketing dan illustreert deze wijnhandel wat ik daarmee bedoel. Bekijk ook onderstaande video waarin Gary praat over ‘patience & passion’ en ‘legacy is greater than currency’.

Should the world be on stir then Gary is on liquefy.

Nog een voorbeeld om te laten zien dat je gewoon jezelf moet zijn. Bob Parson, de CEO en oprichter van GoDaddy, een grote hostingpartij in Amerika, blogt al jaren en steekt zijn liefde voor mooie vrouwen, motoren en auto’s niet onder stoelen of banken. Soms heeft het ook helemaal niets te maken met zijn bedrijf, dit dus in tegenstelling tot de blog van Gary Vaynerchuk, maar laat wel zien wie de mens achter zijn bedrijf is. Hij profileert zich in rubrieken als ‘What would Bob do?’ en verkoopt posters met ‘Bob’s 16 Rules’. En dit werkt want zijn blog wordt goed bezocht en zijn bedrijf is in Amerika erg bekend.

Leer internet marketing van de digitale president

Als laatste dan nog een voorbeeld dat we ook in Nederland kennen: Barack Obama. Hij heeft in zijn campagne zeer slim gebruik gemaakt van de mogelijkheden van internet. Niet alleen verzamelde hij meer dan 13 miljoen mailadressen, ook heeft hij een YouTube kanaal (hoge attentiewaarde en gratis), een Facebook pagina en Twittert hij.

De internet marketing lessen die je van zijn website kunt aflezen zijn:

  • Verzamel de mailadressen van geïnteresseerde bezoekers op je website en houd dat laagdrempelig (vraag de bezoeker niet de hemd van het lijf).
  • Bedenk goed wat je wilt dat de website bezoeker op jouw site doet. Wat is de ‘call to action’? Bij Obama was dat een online donatie en daarom was dat de enige rode knop op de website (op elke pagina trouwens).
  • De teksten zijn scanbaar en onderverdeeld met verschillende kopteksten en alinea’s. Het is een misvatting dat mensen online niet lezen (als het je interesse heeft en een antwoord geeft op een probleem waar je mee zit, dan lees je wel). Wat waar is, is dat mensen niet interessante teksten niet lezen.
  • De boodschap wordt versterkt door de website te vergezellen van een blog en een YouTube filmkanaal.
  • Obama maakt actief gebruik van social networking (Facebook, MySpace, Flickr, Twitter, LinkedIn, etc). Dit kan zeer tijdrovend zijn, maar wanneer juist toegepast zijn het krachtige instrumenten door het virale effect ervan.

Is je marketing budget kleiner dan dat van Obama?

Een online marketing campagne zoals die van Obama ligt niet binnen ieders budget. Je hoeft ook niet alles toe te passen. Vergelijk het maar eens met het leren van karate. Wat werkt beter denk je? Het leren van 4000 bewegingen of het herhalen van een paar bewegingen 4000 keer achter elkaar? Kies 1 tactiek en ga daar eerst eens mee aan de slag. Heb je bijvoorbeeld nog geen nieuwsbrief of adressenbestand, dan kan je daarmee starten. Houd focus!

De webwinkel Winelibrary wordt gestimuleerd door de videoblog van de operationeel directeur. Daarbij is Gary ook aanwezig op Twitter, Facebook en YouTube. GoDaddy stimuleert de verkopen via de videoblog en een radioprogramma.

Hier kan geen Adwords campagne tegenop! Heb je al een website, net zoals al je concurrenten, dus weet je nu hoe deze onderscheidend te maken is.

Laat ik dan afsluiten met zoekmachine optimalisatie tip nummer 1:

Regelmatig relevante content op je website verslaat al het getweak van de concurrent.

Is personal branding nu altijd het antwoord? Nee… en ik zal je vertellen wanneer niet. Pas geen personal branding toe als je een onderneming hebt en je wilt deze klaarstomen voor overname. In dat geval dus het aloude corporate branding… en ook daarbij kunnen bovengenoemde internet marketing instrumenten je van dienst zijn.

Share This

Share this post with your friends!