Vorige keer heb ik je de sentimentanalyse rondom Hubspot beloofd. Alhoewel HubSpot al vele successen op zijn naam heeft staan in Amerika, is het product nog vrij nieuw voor het Nederlandse bedrijfsleven. HubSpot levert inboundmarketingsoftware, maar is nog bekender door zijn thought leadership op het gebied van internetmarketing en het door hun geïntroduceerde begrip: inbound marketing.

Hoe wordt in Nederland over HubSpot gedacht?

Omdat HubSpot in Nederland nog nieuw is vond ik het zo interessant om te zien wat de stemming was rondom dit bedrijf en het product. Het aantal webpublicaties is nog redelijk eenvoudig te meten, maar de emotie van de persoon die het stuk schreef nagaan wordt al complexer. En dat is waar het leuk wordt natuurlijk!

De marktmonitoringtool Buzztalk monitort op dit moment 16.000 RSS feeds over de hele wereld, waarvan 5.000 uit Nederland. Daar hebben we op ingezoomd. Tweets worden ook meegenomen, maar helaas zijn Facebook en LinkedIn afgeschermd.

Om al die informatie in categorieën in te delen wordt gebruikt gemaakt van Thomson Reuters’ OpenCalais. Deze tool voegt feiten toe als tags, denk aan industrietermen, bedrijfsnamen, persoonsnamen, steden, landen etc.

Byelex’ OpenDover voegt sentimenttags toe, maar pas nadat alle bronnen eerst naar het Engels zijn vertaald. Sentimenten zijn emoties, oordelen en blijken van waardering (of niet). Deze worden dan weer gekwantificeerd op een schaal van -9 tot +9.

Genoeg over de tool; je weet nu genoeg om onderstaande figuur te plaatsen.

Buzz en sentimenten

Je ziet hier de buzz rondom HubSpot in een periode van 24 weken. Twitter heeft jammer genoeg maar 1 week meegelopen voor dit rapport. De staafdiagrammen geven het aantal publicaties weer en de lijnen representeren de sentimenten daarin.

BuzzTalk meet sentiment over HubSpot

Piek in de buzz rondom HubSpot in de week van 7 maart 2011

Het mooie van BuzzTalk is dat het een whitebox systeem is. Dat wil zeggen dat je vanuit de overzichten kunt doorklikken naar de bron. In dit geval was de verklaring voor de piek geen verrassing. In die tijd was HubSpot behoorlijk in het nieuws vanwege een kapitaalinjectie door Google Ventures, Sequoia Capital en Salesforce.com.

Overwegend positieve emoties rondom HubSpot

Van de 256 Nederlandse publicaties in de geanalyseerde periode zijn er 234 positief getagd (91,4%). Een deel kon niet getagd worden, 4% is neutraal en… slechts 1 publicatie is negatief.

Daar zijn we even op ingezoomd natuurlijk, maar wat bleek… het was een onsamenhangende webpagina met verschillende onderwerpen. Het woord ‘lazy’ kwam erin voor, maar het doelde daarbij niet op HubSpot. Vals negatief dus. En het geeft maar aan dat het bij gebruik van deze tool om de wet van de grote getallen gaat en dat mensen nog altijd niet overbodig zijn bij het interpreteren van cijfers.

Wil je meer weten over de marktmonitoringtool BuzzTalk? Neem gerust even contact op.

Share This

Share this post with your friends!