paardenracesIn oktober 2010 kwam ik een artikel tegen met deze kop: “84% van de Nederlandse bedrijven heeft een website”. In Europa nemen we met die score de 4e plaats in. Goh! Ik had gedacht dat het percentage hoger zou zijn. In de praktijk kom ik zelden een bedrijf tegen zonder website of het moet een starter zijn. Een website laten maken is snel, eenvoudig en goedkoop geregeld. Maar een goede website is een ander verhaal! Dan komen er toch wel wat meer factoren om de hoek kijken. Denk aan usability (kunnen mensen gemakkelijk hun weg vinden), vindbaarheid (weet Google jouw website pagina’s voor te schotelen aan het juiste publiek) en conversie (of de website voldoende vertrouwen oproept en de bezoeker verleidt tot actie).

Vorige keer heb ik het gehad over het bewandelen van meerdere paden: de multiple pillars of marketing. Je kunt je doelgroep op meer manieren bereiken. En het is ook slim om dat te doen. Net zoals het spreiden van je eieren over meerdere mandjes of het wedden op meerdere paarden. 😉

Vandaag ga ik je iets meer vertellen over 1 paard, sorry… methode, soms draaf ik een beetje door. Het artikel hieronder gaat over zoekmachine optimalisatie: de race om de beste plaatsen in Google.

Iedereen met een website wil graag hoger scoren in Google. Vandaar dat ik vandaag een “inleiding Google” geef.

Wat doet Google eigenlijk?

Google indexeert webpagina’s. Eenvoudig gezegd maken zij op efficiënte manier een copie van elke webpagina die ze tegenkomen en slaan die op in een eigen database. Wanneer je dus op Google.nl een zoekopdracht geeft, doorzoek je niet live het internet maar ‘slechts’ die kopie die Google heeft gemaakt. Eens in de zoveel tijd ververst Google de kopie die ze heeft, door een nieuwe versie van je webpagina.

De eerste stap bij het optimaliseren van je website voor vindbaarheid in Google is dus zorgen dat ie snel en volledig in de index wordt opgenomen. Ik verwoord dat geregeld als volgt: “Je website moet LEKKER zijn voor Google.” En dat heeft alles te maken met de code en manier van programmeren die is gebruikt. Zo is bijvoorbeeld een 100% Flash website wel spectaculair, maar helemaal niet lekker voor Google.

Wat wil Google bereiken?

Wanneer je op deze manier denkt, als in de doelstelling van Google volgen, dan kun je nooit doorschieten bij de optimalisatie. Google wil de allerbeste zoekmachine zijn en alle informatie in kaart brengen. En met alle informatie, bedoelen zij ook alles… dus niet alleen websites, maar ook boeken en straten bijvoorbeeld. Je bent alleen de beste, wanneer anderen vinden dat jij de beste bent. Dus moet Google zorgen dat zij de meest relevante webpagina’s voorschotelt op de zoekvragen die jij en ik invullen. De beste webpagina’s dus die passen bij de zoekopdracht. Waar het antwoord op de vraag te vinden is.

Hoe weet Google wie de beste is?

Google heeft een complexe formule bedacht, die naar het schijnt al uit 200 factoren bestaat, waarmee de volgorde van de webpagina’s wordt bepaald. Die formule wordt steeds bijgesteld en verbeterd; vooral om misbruik af te straffen. SEO om de SEO wordt niet gewaardeerd en is niet zonder risico’s. Wanneer je altijd het belang van je websitebezoekers voor ogen houdt en dan de SEO regels toepast zit je goed. Weet wel dat Google slechts code ziet en niet de website zoals jij en ik hem zien. Dat betekent dat je code goed moet zijn, maar het betekent vooral dat je moet zorgen voor content die Google kan indexeren: tekst dus (en alle plaatjes voorzien van een relevante ALT-tag). Zorg dus voor informatierijke pagina’s.

Regels zijn maar regels (belangrijk, maar niet zaligmakend): machine Google weet dat uiteindelijk mensen bepalen welke website het meest relevant is en daarom wordt ook rekening gehouden met het gedrag van mensen op je site (blijven ze lang rondhangen of klikken ze direct weg). Vandaar dat ik ook weleens spreek over mensgerichte SEO, om duidelijk te maken dat we bij Amylion zowel met Google als mensen – jouw potentiële klanten – rekening houden.

On-site en off-site SEO

Wat je op je website doet heb je zelf in de hand en je kunt dus in principe je website 100% optimaliseren voor Google (on-site SEO). Maar er spelen ook factoren mee, die zich buiten je website bevinden. Dus ook buiten jouw (directe) invloedssfeer. We noemen dat de off-site SEO factoren: andere websites die naar jou linken. En net als in het echte leven, maakt het hier niet alleen uit hoeveel mensen (websites) wat zeggen, maar gaat het vooral om WIE het zegt. Een link van een website met een goede reputatie is veel meer waard dan vele linkjes van obscure linkpagina’s. Zorg dus voor interessante of leuke content waar mensen naar willen linken.

Dit artikel is eerder verschenen als nieuwsbriefartikel in ‘De Websitefluisteraar’ van oktober 2010.

Share This

Share this post with your friends!