doornroosje schone slaapsterWist je dat veel websites zich maar verloren voelen op het grote world wide web? Ze krijgen niet de aandacht en daarmee de bezoekers die jouw bedrijf nodig heeft. Kortweg gezegd: deze websites werken niet voor je. Ze zijn als een glossy brochure érgens op het web… misschien wel mooi, maar niemand ziet ze. Misschien wel duurbetaald, maar flink aan het onderpresteren. En hun baasje maar mopperen.

doornroosjeIs het misschien omdat veel mensen in sprookjes geloven? Dat je wat HTML-code online zet en dat het vanaf daar allemaal wel gaat lopen? ‘Traffic’, ‘Google Rankings’, ‘Conversie’ en dat je al die buzz als vanzelf krijgt? Laat ik daarom dit keer een website eens vergelijken met een sprookje…

Slaapt jouw website als Doornroosje, terwijl je Assepoester nodig hebt?

Er was eens…

… een mooie prinses, maar er was een probleem. Ze sliep en sliep alleen maar. Ja, mooi was ze wel. Er waren dan ook genoeg prinsen die haar wilden bereiken, maar zij slaagden daar niet in.

Is jouw website als Doornroosje?

Jij bent hard aan het werk, bezoekt netwerkevenementen, belt met klanten en beantwoordt e-mails, maar je website ligt op één oor. Je bent actief op LinkedIn en twittert je suf, maar de mensen die via deze routes op je website belanden worden alsnog afgeschrikt en haken af (zoals al die prinsen die verstrikt raakten in de doornenhaag rondom het kasteel van Doornroosje).

Zou je niet liever hebben dat je website zo hard zou werken als Assepoester?

Tijd om je website wakker te kussen.

Wek je website tot leven en zet hem aan het werk!

Zoals een mens geen optelsom is van organen, zo is een website geen optelsom van nullen en enen. Maar wanneer het leven eruit is geslopen (of er nooit in heeft gezeten) dan heb je dus eigenlijk een zombie-website. En zombie’s helpen je niet bij je acquisitie. Of heb jij ooit gezien van wel?

Een levende website kan je heel wat werk uit handen nemen. Natuurlijk moet ie wel eerst worden opgevoed, maar dat geldt voor alle levende wezens zoals je weet. Een website is, eenmaal wakker, op te voeden tot 24×7 marketingmedewerker. En dan eentje waarvoor je geen loonbelasting hoeft af te dragen of ziektedagen moet vergoeden.

Drie dingen die een levende website in zijn rol van marketingmedewerker voor je doet:

  1. Prospects aantrekken.
  2. Contact maken door te informeren.
  3. Contacten onderhouden.

Maar hoe kus je je website wakker?

Stap 1: Begin met een website audit (nulmeting)

Beoordeel jouw slapende prinses op de volgende criteria:

  • Aantrekkingskracht (toegankelijkheid, usability en zoekmachine vriendelijkheid).
  • Promotiekwaliteiten (content en marketingaspecten).

Stap 2: Metamorfose van Doornroosje naar Assepoester

Implementatie van de verbeterpunten kan op verschillende terreinen liggen. Denk aan:

  • Zoekmachine optimalisatie om de vindbaarheid te vergroten.
  • Wervende webteksten om van bezoekers klanten te maken.

Stap 3: Assepoester aan het werk houden

Een kus en ze leefden nog lang en gelukkig. Niets meer aan doen, toch? Ja, beter van wel want je krijgt betere resultaten als je Assepoester de aandacht geeft die ze verdient. Ze werkt dan nog harder en slimmer voor je.

Houd haar aan het werk dus. Voed haar nu ze wakker is.

Where attention goes, energy flows, and results show.

Dit artikel is eerder verschenen als nieuwsbriefartikel in ‘De Websitefluisteraar’ van december 2010.

Share This

Share this post with your friends!