Laatst was ik aanwezig bij een productdemonstratie van BuzzTalk / OpenDover. BuzzTalk (en het eenvoudigere BuzzCovery) – ontwikkeld door het bedrijf Byelex – is een geavanceerde tool om sentimenten te meten in de talloze webpublicaties en Tweets over de hele wereld.

Listen… the world is talking!

wordcloud social media buzz

Social media en blogs zijn nu al niet meer weg te denken uit de marketingmix. Tegenwoordig kan iedereen een blog starten en een Twitter account aanmaken. Het web is van iedereen geworden. Mensen over de hele wereld laten weten wat ze doen, wat ze denken en wat ze interessant vinden… en wat juist helemaal niet.

Als bedrijf wil je in elk geval je brand name monitoren. En ook de generieke namen die voor jouw tak van sport belangrijk zijn. Plus wat de concurrenten doen natuurlijk. Als groot bedrijf heb je zo al snel te maken met een enorme berg Tweets.

Luisteren naar wat de wereld over je zegt is dan gemakkelijker gezegd dan gedaan. Misschien kun je nog wel een webcare team samenstellen om al die Tweets te lezen en erop reageren – en als je slim bent doe je dat ook – maar informatie halen uit deze Tweets gaat nog een stap verder.

De toekomst voorspellen via social media?

Volgens Asur en Huberman [Sitaram Asur, Bernardo A. Huberman, 2010, “Predicting the future with social media“] kun je social media content gebruiken om de toekomst te voorspellen. Wie gaat het songfestival winnen? Hoeveel gaat een nieuwe film opbrengen? Hoe wordt gereageerd op bepaald bedrijfsnieuws (een olielek, een overname, een brand)?

Welk gevoelens spelen rondom mijn merk, bedrijf of product?

Beurskoersen worden bepaald door sentiment en dus wil je niet alleen weten of en hoeveel erover je wordt getwitterd, maar vooral met welke emotie en intonatie dat gebeurt (sentiment tagging). In een demonstratie zag ik hoe voor een bepaald bedrijf de positieve buzz toenam en… hoe diezelfde dag ook de beurskoers omhoog ging!

Het extraheren van informatie uit deze bergen data en het meten van sentiment in online publicaties op websites, blogs en Twitter is een waar technologisch hoogstandje. In een volgend artikel zal ik hierover vertellen en je ook laten zien welke sentimenten heersen rondom de inbound marketing software van Hubspot.

Share This

Share this post with your friends!