Niet te snel een conclusie trekkenIn de medische wetenschappen is er meestal niet slechts één oorzaak. Of werkt een bepaalde oplossing heel goed, maar niet voor iedereen. Dan kan het best moeilijk zijn om heel stellig te zijn in je marketing.

Je moet stellig zijn als je blogt

Stellig bloggen is een vereiste om op te vallen en mensen te binden, want anders wordt het maar saai en… heeft het geen impact.

Maar laat dat nu extra moeilijk zijn voor kritische denkers die weloverwogen alle perspectieven evalueren.

Zomaar zeggen dat iets zus is. Of zo.

Bijvoorbeeld: “Alle zwanen zijn wit”.

Gewoon lekker kort en duidelijk iets zeggen. Zonder daarbij (alle) uitzonderingen te benoemen. Of uit te weiden over de variatie in uitkomsten. Of alle voorwaarden te belichten die nodig zijn om het dan precies zo te krijgen… en waarom het dan nog steeds niet altijd zo is.

Lekker kort door de bocht.

Dat schiet tenminste op.

“Niet één ziekte is zo vaak genezen in de media als kanker”.

– Medisch redacteur in de Los Angeles Times

Het is koorddansen. Vertel je het volledige verhaal, dan vinden mensen het te lang, te saai, te moeilijk. Gaan ze zelfs denken dat je het allemaal niet zo goed weet… omdat je niet stellig bent. Maar vertel je alleen de hoofdlijnen dan creëer je hype en hoop zonder het waar te kunnen maken.

Als wetenschapper is het helemaal balanceren: aan de ene kant moet je zo snel mogelijk publiceren en zo vaak mogelijk geciteerd worden, maar aan de andere kant wil je pas publiceren als je het zeker weet.

Lekker stellig bloggenZelfs als je iets zeker weet besef je als kritische denker dat ook díe waarheid van tijdelijke aard kan zijn. Een nieuw onderzoeksresultaat kan alles weer onderuit halen. Ook al heb je miljoenen witte zwanen voorbij zien zwemmen die je bewering staven… die éne zwarte zwaan is voldoende om roet in het eten te gooien.

Moet je dat allemaal gaan vertellen dan? Alle mitsen, maren en twijfels uiten.

Het zou wel eerlijk zijn. Realistisch ook. En het laat zien dat je er goed over hebt nagedacht.

Beter dan die zwarte zwaan als “outlier” uit je onderzoeksresultaten te gooien en jezelf – en de rest van de wereld – voor de gek te houden.

Toch geloven we liever iets als “Kom in 3 supersimpele stappen van je hoofdpijn af” of “Bereik in 14 dagen het bikinifiguur waar je altijd van droomde”.

Dat is hot! Dat krijgt clicks.

Zo is het menselijk brein ook weer bedraad.

En dat maakt het zo moeilijk om stellig te zijn, terwijl je beter weet.

“Medialogica vereist dat nieuws snel, scherp en eenvoudig is. Onzekerheid, tegenstrijdigheid en heel veel slagen om de arm, dat zijn van nature de kenmerken van wetenschappelijk onderzoek.”, zegt Alexander Pleijter, lector journalistiek en innovatie aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg (bron: Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 2002).

Zorg dat je altijd onderbouwing hebt voor wat je beweert, dus ga niet bluffen om aandacht te krijgen. Maar… vereenvoudig je boodschap zo ver als kan. Of vertel dat meer variabelen meespelen, zonder ze direct allemaal uit te werken. Het detailverhaal kan ook in een later stadium vertelt worden… aan wie echt geïnteresseerd is.

gezondheidsvaardighedenOok interessant in dit kader: Lees hoe een journalist de wereld om de tuin leidde (inclusief zijn collega’s) met een wetenschappelijk onderzoek waaruit zou blijken dat je afvalt door chocolade te eten. We wilden het allemaal zo graag geloven. Naar het artikel »

Vijf tips voor bloggers met een kritisch ‘wetenschappelijk brein’

  1. Wees je bewust van de nuanceringen in je hoofd. Ontdek de grote lijn en schrijf vanuit daar een vereenvoudigde weergave.
  2. Formuleer jouw mening of visie op de feiten. Waar bias in de wetenschap een zonde is, moet je als dienstverlener juist gaan staan voor jouw interpretatie en jouw waarheid.
  3. Stap in de schoenen van de lezer en dien de materie op in begrijpelijke taal.
  4. Besef je dat een stellige schrijfstijl ook over vorm gaat (en niet alleen over inhoud).
  5. Timing is key. Overweldig iemand die het eerste stapje zet niet direct met alle mitsen en maren.

Het is de kunst om een middenweg te vinden zodat je boodschap het grote publiek kan bereiken. En zij het kunnen begrijpen. Vertel eerst de grote lijn. Wie daarna geïnteresseerd is en meer informatie wil krijgt stapje voor stapje steeds meer detail.

Hoe is dit voor jou? Deel je ervaringen in de comments.

Ken je anderen voor wie dit artikel interessant kan zijn? Pay-it-forward en deel het via onderstaande social sharing buttons. Dank je wel!

Meer artikelen over motivatie & mindset »

Meer artikelen over zakelijk bloggen »

Share This

Share this post with your friends!