4 poppetjes met elk hun eigen puzzelstukjeIedereen heeft een stukje informatie dus samenwerken zou handig zijn.[/caption]Contentmarketing staat met stip op 2 dit jaar.

Marketing met content dus.

Maar bestaat marketing zonder content dan ook?

Alles is toch content?

Een blog is content, een tweet is content, een nieuwsbrief is content, infographics zijn content, en zelfs advertenties zijn content. Oneerbiedig gezegd is content dat wat een ruimte opvult. Met de content in contentmarketing wordt het volgende bedoeld: relevante informatie of entertainment op het juiste moment en op de juiste manier gepresenteerd aan de juiste persoon.

Niet gek dus dat contentmarketing social media heeft verdrongen van de 2e plaats.

Zoals ik het zie is social media een onderdeel van contentmarketing. De strategie gaat voor de tactiek.

Alleen social media is geen marketing. En zo kan ook SEO niet op zichzelf staan. Het hele of-of denken past eigenlijk niet. Marketing is een samenspel. Je kunt de puzzel nooit leggen als je focust op één puzzelstukje.

top 10 marketingtrends

In kleur de top 5 marketingtrends c.q. uitdagingen voor 2014 (Bron: Marketingtrendonderzoek 2014, Berenschot)

En wat is content zonder marketing?

Gewoon content.

Vulling?

De marketing in contentmarketing gaat ook over je content gevonden laten worden (daar hebben we SEO) en contentpromotie (en daar komt social media). Dat doe je natuurlijk op een authentieke manier (op plaats 3 in de trend top 15), waarbij je doet aan storytelling (net als vorig jaar op 5) en je – heel belangrijk zo niet essentieel – de klant centraal staat (terecht op 1).

Het hangt allemaal met elkaar samen. En in een contentmarketingstrategie hebben ze allemaal hun plaats.

Naarmate je de klant meer centraal stelt – op positie 1 – groei je zelf ook.

Je bent bezig met waar jouw klant behoefte aan heeft. Wat jouw klant wílt of nódig heeft. Dat is niet altijd hetzelfde. Willen komt eerst, want dat is waar je als klant voor wilt betalen. Ga maar na, zelf ben je ook vaak klant.

Betalende klanten is wat je in business houdt. Iets anders is er niet.

Logisch toch dan… dat je klantgericht gaat werken?

Gelukkig dachten ze dit in 2013 ook al.

Maar in 2012 waren de deelnemers aan het onderzoek meer met social media bezig.

Van “Wat moeten we met Twitter?” naar “Voor wie doen we het eigenlijk?”.

Beter laat dan nooit.

Share This

Share this post with your friends!