Denk je erover te starten met bloggen? Hieronder vind je 25 redenen om te beginnen.

Het gaat er niet om hoeveel je er daarvan herkent. Want, één reden is genoeg.

En die ene reden is je drijfveer. Waarom je doet wat je doet.

Je kunt bijvoorbeeld gaan bloggen omdat je meer klanten wilt zodat je meer gaat verdienen. Maar dat is een resultante en geen drijfveer. Je drijfveer is bijvoorbeeld dat je een oplossing hebt gevonden voor een probleem waar je mensen zo graag vanaf wilt helpen dat je het bij wijze van spreken gratis zou doen. Dat is waar je elke dag voor uit bed komt. Dat is waarom je heel goed wilt worden in bloggen. Zodat die mensen jou kunnen gaan vinden. Zodat je hen kunt vertellen over het probleem. En zodat zij vertrouwen gaan krijgen in jou en je oplossing.

Bloggen gaat dus niet over bloggen.

Je mag bloggen om het bloggen leuk vinden natuurlijk en het werkt ook optimaal als je er plezier in hebt, maar wat ik bedoel met bovenstaand voorbeeld is zakelijk bloggen. Bloggen als onderdeel van je marketingstrategie om jouw bijdrage aan de wereld kenbaar te maken. Zodat jij meer impact kunt hebben en meer mensen kunt helpen met jouw expertise.

Schrijf op waarom je wilt bloggen zodat je dat paraat hebt als je even in een blogdip terecht komt. #startwithwhy

5 algemene redenen om te beginnen met bloggen

  1. Je houdt van schrijven (of nog niet maar je wilt er beter in worden) zodat je je kennis en persoonlijkheid kunt laten zien of je ideeën verwoorden en vastleggen. Niemand wordt geboren als schrijver. Zoals ook niemand wordt geboren als advocaat of accountant. Je leert, je oefent, je herhaalt… totdat het steeds gemakkelijker gaat. En naarmate je beter wordt en resultaten ziet wordt het schrijven steeds leuker.
  2. Je weet veel van een bepaald onderwerp en wil je er nog meer in verdiepen. Door te bloggen ben je actief met je onderwerp bezig, je volgt ook andere blogs, gaat verbanden of juist tegenstellingen zien, ontmoet andere bloggers (online of offline) en je wordt steeds meer expert.
  3. Je hebt een boodschap die je de wereld in wilt sturen. Via een blog kun je laten zien waar je voor staat. Je hebt ruimte voor alle argumenten en bouwt een platform waar gelijkgestemden elkaar kunnen treffen.
  4. Je gaat anders kijken en krijgt overal inspiratie vandaan. Op een gegeven moment krijg je steeds vaker van die momenten dat je denkt “daar zit een blog in”. Zo draagt bloggen bij aan je creativiteit.
  5. Als je blogt vertel je steeds een verhaal waar je over hebt nagedacht. Je brengt structuur aan en zorgt dat je conclusie logisch is. En op een gegeven moment heb je een heel archief aan verhalen. En dat kan je goed van pas komen. Een eigen voorbeeld: Laatst volgde ik een presentatietraining en moest ik 5 minuten vertellen over een zelf gekozen onderwerp. Dat ging gemakkelijker dan gedacht want ik nam gewoon een blogpost van een paar weken terug als uitgangspunt.

De andere redenen heb ik onderverdeeld, zodat je ze niet allemaal hoeft te lezen.Je hebt er toch geen 25 nodig. 😉 En iedereen heeft zijn eigen redenen. Die kunnen verschillen voor zelfstandig ondernemers/bedrijven inclusief webshopeigenaren, medewerkers van een bedrijf, studenten en hobbyisten. Klik op een link in de zin hiervoor en je springt door naar het voor jou passende stukje.

Bloggen voor zelfstandig ondernemers en bedrijven

Een blog is de motor van je online marketingstrategie. En zonder blog valt er weinig nieuws te delen in social media anders dan steeds je eigen aanbiedingen en artikelen van anderen.

Of je bedrijf nu groot is of klein, of alleen uit jou bestaat, bloggen helpt op verschillende terreinen. Denk aan je medewerkers (je kunt hen een platform geven om zich te profileren), je klanten (hier vinden zij relevante informatie die hen een stukje verder helpt) en potentiële nieuwe medewerkers (zij krijgen een beter beeld van de cultuur van het bedrijf waardoor je aantrekkelijk overkomt als werkgever).

  1. Mensen zoeken naar informatie nog voordat ze er aan toe zijn iets te kopen. Wanneer je blogt kun je al in die eerste fase contact maken.
  2. Een blog geeft persoonlijkheid aan je website, omdat een blogartikel informeler geschreven mag worden dan een commerciële pagina op je website.
  3. Een vraag van een klant kan een blogpost worden. Wordt die vraag daarna nog een keer gesteld dan kun je deze kort beantwoorden en voor de lange versie verwijs je door naar je blog. Dat scheelt dan weer tijd.
  4. Bedrijven die regelmatig bloggen worden beter gevonden in Google.
  5. Door regelmatig te schrijven over ontwikkelingen in je vakgebied wordt je website tot een vindplaats van interessant nieuws voor vakgenoten. Dit draagt bij aan een imago van kennisleider.
  6. Bedrijven die bloggen krijgen meer leads, en uiteindelijk meer klanten.

Bloggen voor webshopeigenaren

Je producten staan allemaal online. Soms komt er nog wat bij en soms valt er wat af, maar meer activiteit is er niet. Door een blog aan je webshop toe te voegen kun je geregeld informatieve artikelen plaatsen.

  1. Een blog geeft je de kans te laten zien dat je geen dozenschuiver bent, maar een winkelier met verstand van het vak.
  2. Je webshop is dynamisch wat mensen een extra reden geeft om terug te komen.
  3. Je kunt een informatief artikel steeds via je social media kanalen promoten, wat een welkome afwisseling is naast de productgerichte tweets die je nu misschien verzendt.
  4. Je online aanwezigheid blijft groeien zodat je beter gevonden wordt in Google.

Bloggen voor kenniswerkers in loondienst

Je kunt op twee locaties bloggen: op het zakelijk weblog van je werkgever of op je eigen persoonlijke blog. Op het bedrijfsblog zul je een groter publiek treffen en zul je je blog onder werktijd mogen schrijven. Heb je ook een eigen blog? Wat je dan kunt doen is je bijdrage aan het bedrijfsblog cureren. Je schrijft op je persoonlijk blog dan een kort artikel met een andere titel, een korte (unieke) inleiding als teaser en vervolgens link je naar het volledige artikel op het blog van je werkgever. Twee vliegen in één klap.

  1. Je profileert jezelf binnen en buiten je organisatie als expert.
  2. Je laat zien dat je je kennis kunt overbrengen.
  3. Je wordt steeds meer expert omdat je dat wat je leest en meemaakt actief verwerkt tot artikelen. Daardoor onthoud je meer en ga je verbanden en trends zien.
  4. Je vergroot je kans op uitnodigingen voor allerlei events die je mooi kunt verslaan als blogpost.
  5. Je vergroot je netwerk.

Bloggen voor studenten

  1. Je leert er heel veel van. Door te gaan bloggen ga je je gedachten structureren en beter overbrengen.
  2. Je legt nieuwe contacten, ontmoet interessante mensen en zo bouw je een goed netwerk op.
  3. Wanneer je gaat solliciteren geeft een CV maar een beperkt beeld van jou. Vaak krijg je niet eens de kans het toe te lichten. Met een blog kun je je onderscheiden en krijgt een potentiële werkgever een veel completer beeld van wie je bent. Intussen zorg je er (zichtbaar) voor dat je je kennis bijhoudt, dat je ergens voor staat en op de hoogte blijft van ontwikkelingen in je studierichting.

Bloggen voor hobbyisten

Iedereen met een passie kan een blog starten. Gewoon voor de lol of omdat je met je passie geld wilt verdienen.

  1. Je zult niet de enige zijn met die passie. Anderen zullen jouw blog gaan vinden, delen, reacties achterlaten of je uitnodigen en zo ontmoet je andere mensen met gelijke interesses. Erg gezellig.
  2. Een blog kan leuke bijverdienste opleveren om je hobby te financieren. Maar pas op… je kunt hiermee zo succesvol worden dat je van je hobby je werk maakt en dan heb je geen hobby meer. 😉

Waarom wil jij gaan bloggen?

blogquote - Forget all the reasons why it won't work and believe the one reason why it willHierboven staan een heleboel redenen en het lijstje is vast niet compleet. Dat is niet erg, want als je één goede reden hebt is dat genoeg. En meer mag.

Wat die reden nu ook is… schrijf het op.

In het begin is het gemakkelijk om te beginnen, heb je volop inspiratie en vind je het leuk om de techniek erachter allemaal haarfijn uit te zoeken, maar op een gegeven moment kun je hem tegenkomen… de beruchte blogdip. De man met de hamer voor bloggers.

Hoeft niet hoor. Maar het kan.

En dan kijk je op je lijstje en weet je weer waar je het allemaal voor doet.

Dan gaat het niet meer over stoppen of doorgaan, maar om dingen te veranderen en handiger te gaan doen.

Denk je dat het helpt om je redenen te bloggen expliciet te maken als je begint of geloof je dat het vanzelf wel goed gaat? Wat is jouw belangrijkste reden om te bloggen? Heb je een reden die ik nog niet heb genoemd? Of wil je juist helemaal geen blog starten? Laat het weten via de comments.

Share This

Share this post with your friends!