wees een baken voor je doelgroep

Waarom is content curatie nodig?

Dagelijks worden we geconfronteerd met een enorme berg informatie. Niet alles is even interessant, relevant of uniek. Een informatiedieet waarbij je je afzijdig houdt ligt voor de hand, maar dan is de kans groot dat je informatie mist die voor jou van waarde is. Een betere oplossing is je te wenden tot informatiebronnen die orde scheppen in de chaos; content curators.

Vanuit het perspectief van de content curator is content curatie nodig om de doelgroep op regelmatige basis te voorzien van waardevolle informatie, zonder daarbij steeds over zichzelf te schrijven en zonder het wiel opnieuw uit te vinden. Er wordt zo ontzettend veel content gepubliceerd en het is de kunst om daaruit de ‘pareltjes’ te vinden en die beschikbaar te maken voor je publiek.

Wat is content curatie?

Er zijn verschillende gradaties van content curatie. De meest zachte vorm is die van content aggregatie, waarbij verschillende informatiebronnen worden samengevoegd. Hierdoor hoef je minder informatiebronnen te bezoeken, maar het lost niets op aan de overdaad. Wat nodig is is volledige content curatie, waarbij de content curator naast het verzamelen ook zorgvuldig selecteert en zaken in perspectief plaatst. Content curatie is daarom – mits zorgvuldig en volledig uitgevoerd – geen sinecure.

“We need guides, we need filters, we need value.
Curation Nation is the primer for how information is going to be processed in the future and how information businesses are going to prosper.”

– Michael Wolff –
author of Burn Rate and The Man Who Owns The News

Dit artikel werd in 2012 gepubliceerd op ContentCuratie.nl.

Share This

Share this post with your friends!