monopolie spelenVorige keer heeft De Websitefluisteraar je een sprookje verteld, maar er is nog iets anders dat jouw kindertijd kleurde: spelletjes! Je hebt spelletjes die je geheugen trainen of je snelheid, maar er zijn er ook die een mooie metafoor zijn voor hoe je met je website moet omgaan.

monopolie bordspelMet al het plezier dat je beleeft aan spelletjes zijn er soms waardevolle lessen die je misschien laat liggen. Ik gebruik het bordspel Monopolie om duidelijk te maken wat een levendige website is en dus één van de kenmerken van een Assepoester website.

Onderhoud je website alsof je Monopolie speelt

Een website is Virtual Real Estate, maar geen supermarkt

Geregeld hoor ik mensen over het verversen van de website en dat dit goed zou zijn voor Google. Verversen is wat een supermarkt doet: verse waren toevoegen en de oude weghalen. Maar jij runt geen supermarkt. Als je een nieuw adres hebt ga je dat natuurlijk aanpassen, dat is wat ik een verversing zou noemen, maar je gooit niets weg.

Updaten is goed voor Google als je het doet zoals je Monopolie speelt. Je vindbaarheid zal dan stijgen en je website zal meer bezoekers gaan aantrekken. Weet je nog waar het bij Monopolie om ging?

Word grootgrondbezitter en bouw veel huizen

Doorbouwen, uitbouwen, bij vier huizen een hotel, nog een hotel, een straat, een stad en vooral doorgaan. En zo moet je ook met je website omgaan. Je laat je dus niet meer in verwarring brengen door termen als ‘updaten’ en ‘verversen’. Je weet nu dat het gaat om doorbouwen en uitbouwen. Ja, hebberig mag je zijn. Word maar de grootgrondbezitter van het internet. Waarom denk je dat Wikipedia zo vaak bovenaan staat? Dit is een grootgrondbezitter pur sang. De Amerikaanse internetmarketeer John Reese noemt deze tactiek “own more of the internet”.

Een website met een aantal basispagina’s is een goede start. Zeker als je goede wervende webteksten hebt en een aantal mooie artikelen over jouw expertise. Door een blogpagina aan je website toe te voegen kun je eenvoudig de monopolietactiek gaan volgen. Elke week een huis erbij! En laat je niet voor de gek houden door de minimalisten want: “More is more!” Elke dag een huis erbij is dus beter voor je vindbaarheid. O ja, een huis staat natuurlijk voor een blogpost of een artikel. 😉

Bouw je huizen zo efficiënt mogelijk

Nu zijn er manieren om dat effectief te doen. Niet zomaar een huis erbij, maar weten wát je erbij bouwt en hoe! Dat is slim gebruik maken van jouw tijd of budget. Maar let op, want ook hier geldt weer: “Quality over quantity”. Liever een supergoed artikel eens per maand dan vele flinterdunne blogposts vol herkauwd materiaal.

Meer content is beter, maar alleen als dat goede relevante content is. Kwaliteit wint uiteindelijk van kwantiteit. 

Weet je nog wat zo vervelend altijd was met dat Monopolie spel? Dat je soms direct naar de gevangenis moest (en niet langs start)!

Dat kan hier ook.

Pas op dat je de gevangeniskaart niet krijgt!

Ook dat is mogelijk in internetland. En net als bij Monopolie is het geen echte gevangenis, maar ook hier is het verre van leuk. Het kost je geld (doordat je niet kunt verdienen) en je wordt op achterstand gebracht. Daarom zal ik je de volgende keer vertellen wanneer je de gevangeniskaart krijgt van Google.

Overigens heeft Google eind februari 2011 in Amerika heel wat gevangeniskaarten uitgedeeld. Er zijn daar websites die hun bezoekersaantallen ineens flink zagen inklappen. Het is dus zeker geen theoretisch risico en wat in Amerika gebeurt volgt hier even later ook.

Alvast een tipje van de sluier…

Google heeft duidelijk een hekel aan Vinexwijken!

Bekijk een filmpje over de werking van Google:

Fotocredit: ‘Monopoly’ door elPadawan / Flickr / CC BY-SA 2.0 [uitsnede gemaakt]

Update:

Het is wel goed om jaarlijks een websiteaudit te doen en je oude artikelen langs te lopen. Het updaten van oude artikelen is heel goed om te doen.

Share This

Share this post with your friends!