Vorige week kreeg ik een email met de vraag “Ik heb je eboek Connect the Dots gelezen, maar waar blijft het Websitefluisteraar magazine? Heb je het soms druk?”. Ja, dat ik het druk heb is waar, maar dat ik geen e-zine heb verstuurd mag geen consequentie daarvan zijn. Ik werd er zo bewust van gemaakt dat ik weer even goed naar mijn tijdsindeling moet kijken.

stephen covey highly effective peopleHeb je dit boek van Stephen Covey ‘The 7 habits of highly effective people’ gelezen? De derde gewoonte die hij beschrijft gaat over het indelen van je tijd en in welke valkuil we daarbij vaak stappen. Je moet elke dag tijd reserveren voor zaken die wel belangrijk zijn, maar (nog) niet urgent.

En daarbij is het de kunst om alle aanvallen op dat tijdsblok af te weren. En die kunst van ‘gewoonte nummer 3’ lukt mij (nog) niet altijd. Hieronder lees je in elk geval het in ‘De Websitefluisteraar’ gepubliceerde artikel. En nog bedankt voor de aansporing. 🙂

Google of Twitter?

Mensen hebben een natuurlijke neiging om in ‘of/of’ te denken. Wanneer het dan op een discussie uitloopt wordt ook weleens toevlucht gezocht tot ‘de waarheid zal wel ergens in het midden liggen’ of ‘laten we een compromis sluiten’. Maar de waarheid ligt zelden zomaar tussen wal en schip. De optie ‘en/en’ wordt nogal eens over het hoofd gezien. Dus niet het een of het ander en ook niet ertussenin, maar gewoon allebei!

Waarom vertel ik je dit? Niet om een filosofische discussie te starten, maar omdat er veel gesproken wordt over social media (en of dat het einde is van seo) en nu weer over Google Instant (met daarbij weer die vraag of dat het einde is van SEO).

Voor de duidelijkheid: nee, dat is niet het einde van SEO (waarbij SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel het optimaliseren van je website voor zoekmachines zoals Google). Er is mij zelfs gevraagd of ik nu anders ga werken. En ook dat is niet het geval, want bij elke verandering wordt de eerlijke methode van websites bouwen sterker.

Schrijf niet met Google in gedachten, maar met je ideale klant voor ogen.

Kijk naar de behoeften en wakkerligpunten van je ideale klant en pas je content daar op aan, zodat de juiste mensen ook kunnen vinden wat ze zoeken. Maak het daarbij Google zo gemakkelijk mogelijk om je website snel en volledig te indexeren en te begrijpen waar elke webpagina over gaat.

De vraag is niet “Moet ik gaan Twitteren?”, maar “Is Twitter voor mij een goede manier om potentiële klanten te bereiken?”

En om terug te komen op de vraag “Twitter of Google” kan ik zeggen: Het zijn verschillende manieren om bij mensen onder de aandacht te komen. Je hoeft helemaal niet te kiezen! Zie je bedrijf als een tafel. Met 3 poten staat het stabiel, maar gaat er ergens iets mis dan valt het in elkaar. Dus heb je het liefst zoveel mogelijk poten oftewel ‘multiple pillars of marketing’. Maar je kunt ook weer niet alles tegelijk doen en tijd is beperkt (ook mét gewoonte 3). En dan moet je slimme keuzes maken.

Voor nu wil ik je in elk geval zeggen: zorg dat je middel en doel goed uit elkaar houdt. Zo is bijvoorbeeld Twitter een middel en geen doel op zich. Twitter is voor promotie van je content. SEO maakt je content beter vindbaar via Google. De vraag is niet “Moet ik gaan Twitteren?”, maar “Is Twitter voor mij een goede manier om potentiële klanten te bereiken?”.

Mijn blogpost over Google Instant »

Share This

Share this post with your friends!